Luotsien lomautus saattaa aiheuttaa vaaratilanteita vesillä

Luotsausliikelaitoksen lomautuksia koskevat yt-neuvottelut päättyvät huhtikuun lopussa. Luotsiliiton mukaan liika työmäärä ja väsymys saattavat johtaa vaaratilanteisiin merenkulussa. Saimaalla luotsien palvelutasotavoitteet ovat muuta maata väljemmät.

MAIJA VEHVILÄINEN

Luotsiliiton pääluottamusmies Tapio Tuomisto on huolissaan merenkulun turvallisuudesta. Ainakin Saimaalla ja Kotkassa, jossa Tuomisto itse työskentelee, luotsien työmäärä on pääluottamusmiehen mukaan jo nyt liian suuri.

– Liian pieni porukka yrittää selvitä palvelutasovelvoitteesta. Väsymys vaikuttaa turvallisuustyöhön.

Merialueilla luotsin pitää lain mukaan saapua kahden tunnin kuluessa. Toistaiseksi tavoitteisiin on päästy, jatkosta ei Tuomiston mukaan voi olla varma. Saimaan luotsausalueella odotusaika on korkeintaan kuusi tuntia.

Luotsausliikelaitos Finnpilotin yt-neuvottelut ovat kesken, ja ne jatkuvat huhtikuun 20. päivään asti. Mahdolliset lomautukset on tarkoitus toteuttaa toukokuun aikana.

Saimaan luotsausalueen alueluotsivanhin Jukka Niiranen kertoo, että aluksi kuuden tunnin odotusaika määriteltiin vain ruuhkahuippujen palvelutasoksi. Henkilöstömäärä on Saimaan alueella pienentynyt viime vuosina, mutta liikennemäärät on kuitenkin pystytty hoitamaan.

Lappeenrannan luotsivanhimman Mika Joenmaan mukaan hektisimpinä aikoina ei aina päästä paikalle kuuteen tuntiin. Vasta-avatulla kanavalla alkukevät on kuitenkin melko rauhallista. Tänä vuonna liikennemäärät saattavat vähentyä merkittävästi. Kanavan vilkkauteen vaikuttaa esimerkiksi raakapuun tuonti Venäjältä.

Toisaalta aseman henkilökunta alkaa tänä vuonna joenmaan mukaan luotsata laivoja Puumalaan ja takaisin, kun aiemmin on luotsattu vain yhteen suuntaan Puumalaan asti.

Saimaa on poikkeuksellinen alue Luotsausliikelaitoksen sisällä. Valtio tukee alueen toimintaa niin sanotulla Saimaan tuella, koska alueella on käytössä alennettu luotsaustaksa. Valtio korvaa alennetusta taksasta johtuvat tulonmenetykset kuitenkin vain nollatulokseen asti.

Lappeenrannan luotsiaseman alue ulottuu Juustilasta Puumalaan. Aseman palkkalistoilla on 28 henkilöä. Aseman alue on suurimpia Suomessa, joten myös henkilöstöä tarvitaan paljon.

– Kanava on hidaskulkuinen väylä, Joenmaa toteaa.

Positiiviseen tulokseen päästäkseen Luotsausliikelaitoksen on säästettävä tänä vuonna 2,6 miljoonaa euroa. Viime vuonna laitoksen liikevaihto oli noin 40 miljoonaa ja liikevoitto 2,5 miljoonaa euroa. Menoista 70 prosenttia on henkilöstökuluja.

Luotsausliikelaitoksen toimitusjohtaja Matti Pajula perustelee lomautusneuvotteluja liikennemäärän vähenemisellä.

– Luotsauskysyntä on vähentynyt 20 prosenttia, kun vertaa viime vuoden kolmeen ensimmäiseen kuukauteen.

Nykyisen henkilöstön voimin palvelutaso on tavoitettu merialueilla. Saimaalla myöhästymisiä on sattunut alle kymmenen vuodessa.

Pajula korostaa yt-neuvottelujen olevan kesken. Kannustamalla vaihtamaan lomarahoja vapaiksi laitos pyrkii vapaaehtoisuuteen perustuviin säästöihin. Viime viikolla puhuttiin 66 luotsin ja luotsikutterinkuljettajan lomauttamisesta. Pajulan mukaan silloin päästäisiin ainakin teoriassa vaadittuihin säästöihin.

– Se riippuu myös siitä, mihin henkilöstöryhmiin lomautukset kohdistuvat.

Pajulan mukaan esimerkiksi luotsien ja luotsikutterinkuljettajien palkkatasoissa on merkittävä ero, joka vaikuttaa lomautuksilla saatuihin säästöihin.

KUVATEKSTI

PÄIVÄ HEISKANEN

Mika Joenmaan mukaan hektisinä aikoina vasta-avatulla Saimaan kanavalla ei saavuteta kuuden tunnin palveluvelvoitetta.

Luotsin tehtävät

Luotsi on vesistöalueensa asiantuntija, jonka tehtävänä on ohjata alukset turvallisesti oman alueensa läpi.

Luotsit myös seuraavat liikennettä tutkan avulla.

Luotsilta vaaditaan merikapteenin tutkinto.

Luotsivanhin on luotsiaseman esimies.

Suomessa on 186 luotsia, jotka työskentelevät merialueilla ja Saimaalla.

Luotsin apuna työskentelee usein luotsikutterinkuljettaja.

Lähteet: Luotsiliitto, Luotsausliikelaitos Finnpilot

Kirjoittaja:
Maija Vehviläinen