Omenahotelli etsii paikkaa Lappeenrannasta

Ilman henkilökuntaa toimiva hotelliketju haluaa paikan ydinkeskustasta. Ketju on laajentumassa myös Pietariin.

OUTI SALOVAARA

LAPPEENRANTA. Omenahotelli-ketju aikoo rantautua myös Lappeenrantaan. Ketjua pyörittävän R. Grönblom Ltd:n toimitusjohtaja Mats Rosengård sanoo yhtiön etsivän parhaillaan hotellille sopivaa paikkaa.

– Ehdottomasti kyseeseen tulee vain ydinkeskusta, hän sanoo hotellin paikasta.

Rosengårdin mukaan Lappeenrannan Omenahotelliin tulee vajaat sata huonetta. Hän ei ryhdy arvioimaan sitä, milloin tai mihin Lappeenrannan Omenahotelli avataan, koska asia on vielä auki.

Rakennusliike Oka on käynyt kiinteistösijoittajan välityksellä jo vuosia keskustelua Omenahotellin rakentamisesta Lappeenrantaan.

– Asiasta on puhuttu siitä lähtien, kun Galleriaa alettiin rakentaa, Okan paikallisjohtaja Kari Metsäkallio sanoo.

Toistaiseksi Omenahotellille ei Metsäkallion mukaan ole löytynyt hinnaltaan, sijainniltaan ja muuten sopivaa paikkaa.

Citykortteli voisi olla yksi vaihtoehto. Sen suunnittelu ja rakentaminen ovat kuitenkin niin levällään, että mitään sopimuksia hotellista ei ole voitu tehdä.

Mats Rosengård sanoo ulkomaalaisten eli etupäässä venäläisten asiakkaiden yöpymisiä olevan Lappeenrannassa varsin mukavasti. Kaupungissa hotellien käyttöasteet ovatkin hieman maan keskiarvoa paremmat.

– Lappeenrannassa on tilaa ja tilaus meidän hotellillemme, hän sanoo.

Rosengård on kuullut Rauhan ja Huhtiniemen kylpylä- ja hotellihankkeista, mutta niillä ei ole mitään merkitystä Omenahotellin kannalta.

– Ne eivät liikuta meitä yhtään. Meillä on täysin eri asiakassegmentti, hän sanoo.

Omenahotelli kilpailee asiakkaista edullisilla hinnoilla ja keskustasijainnilla. Rosengård muistuttaa, että suurin osa matkailijoista on tavallisia kansalaisia, ja kalliit hotellit ovat paljon alttiimpia suhdannevaihteluille.

Omenahotellilla on muista ketjuista poikkeava konsepti. Hotelleissa ei ole lainkaan vastaanottoa tai ravintolaa, eikä niissä ole jatkuvasti paikalla olevaa henkilökuntaa.

Hotellihuoneissa on keittiövarustus, ja asukas voi valmistaa itse aamiaisen. Useilla paikkakunnilla Omenahotellilla on läheisen kahvilan kanssa sopimus aamiaisesta, jonka voi ostaa erikseen.

Huoneet tilataan internetin kautta. Varauksen yhteydessä asiakas saa ovikoodin, jolla hotelliin pääsee sisälle.

Riisuttu palvelutaso antaa mahdollisuuden tiputtaa yöpymishintoja. Esimerkiksi Jyväskylän Omenahotellissa huonehinta on hieman reilut 60 euroa. Huoneeseen mahtuu lisävuoteen kanssa neljä ihmistä.

Tavallisissa keskitason palveluhotelleissa kahden hengen huoneen hinta nousee helposti yli sadan euron.

Tällä hetkellä Suomessa on kuusi Omenahotellia. Ensimmäinen niistä avattiin 2003 Tampereella. Yhtiön tavoitteena on kasvattaa ketjun hotellien määrä 25:een vuoteen 2012 mennessä.

Ketju on levittäytymässä myös maan rajojen ulkopuolelle. Parhaillaan G. Grönblom Ltd etsii vuokrattavaa hotellikiinteistöä Pietarista.

Delovoi Peterburg -talouslehti ehätti jo uutisoimaan Omenahotellin tulon Pietariin. Lehden mukaan Omenahotelli sijoittuisi Malaja Morskaja -kadulle Pietarin ydinkeskustaan.

Rosengård kuitenkin toppuuttelee. Hänen mukaansa Pietari on ehdottomasti yrityksen kiikarissa, mutta lopullisia päätöksiä esimerkiksi hotellin sijaintipaikasta ei ole tehty. Ensin on odotettava kaupungin hintatason normalisoitumista.

– Kiinteistömarkkinat ovat olleet ylikuumentuneet, sanoo Rosengård Pietarista ja Moskovasta.

Talouskriisi helpottanee tilannetta ja tuonee kiinteistöjen hinnat jälleen siedettävälle tasolle.

LEHTIKUVA/PEKKA SAKKI

Ensimmäinen Omenahotelli aloitti toimintansa Tampereella 2003. Nykyisin hotelleja on kuusi kappaletta, ja tavoitteena on kasvattaa hotellien määrä 25:een vuoteen 2012 mennessä.

Lappeenrannassa on tilaa ja tilaus meidän hotellillemme.

Mats Rosengård

R. Grönblom Ltd -yhtiö

Perustettu 1990 Vaasassa.

Perheyhtiö, omistaja Grönblomin perhe.

Toimitusjohtaja Mats Rosengård.

Konserni harjoittaa hotelli- ja tukkuliiketoimintaa sekä laivaliikennettä Vaasa-Uumaja-välillä.

Konsernilla on myös 250 franchising-periaatteella toimivaa Kotipizza-ravintolaa Suomessa sekä omia Kotipizzoja Venäjällä ja Kiinassa.

Konserniliikevaihto 2007 47 miljoonaa.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara