Kuutostien remonttirahaa saattaa jäädä jopa säästöön

Kuutostien peruskorjauksen kakkosvaiheesta Ahvenlampi-Mansikkala välillä tehtiin keskiviikkona hankintapäätös. Tiehallinnosta on väläytelty jopa mahdollisten säästöjen käyttämistä Kuutostielle Taavetin suunnassa.

ERILAISTEN kustannusten lasku on tuonut Kuutostien työmaalle suuren säästön. Tien peruskorjauksen kakkosvaiheen urakan on saamassa aikoinaan tielaitoksesta eriytynyt, nykyisin itsenäisenä yhtiönä toimiva Destia.

Noin 20 kilometrin pituisen kakkosvaiheen hinnaksi VT 6:n projektipäällikkö Timo Kyntäjä sanoo suunnilleen 47 miljoonaa euroa.

Hankintapäätös realisoituu urakkasopimukseksi ja edelleen työmaaksi, kun kuukauden mittainen valitusaika on kulunut ja sopimusneuvottelu on käyty. Sen jälkeen käydään vielä tarkentavia neuvotteluja työn yksityiskohdista.

– Töihin voitaisiin päästä käsiksi viimeistään lomien jälkeen, elokuussa.

Kakkosvaiheen on määrä olla valmiina suunnilleen samaan aikaan kuin ykkösvaiheessa tehdään viimeistelytöitä vuonna 2011.

KAKKOSVAIHEEN kustannukset jäävät alle puoleen suunnilleen samanpituisen (23 kilometriä) ykkösvaiheen kustannuksista. Ykkösvaihe välillä Kärki-Muukko maksaa 101,2 miljoonaa euroa.

Ykkösvaihe on myös ilman muuta kakkosvaihetta kalliimpi osuus: sen matkalla on enemmän siltoja, eritasoliittymiä ja leikkauksia.

Koko Kuutostien uudistamisen selvästi kallein ja vaativin yksittäinen kohde on Mälkiän kanavasiltojen alue. Siltojen hinnaksi tulee noin 13 miljoonaa euroa.

Kakkosvaiheessa tietä voidaan rakentaa paljolti Salpausselän hiekkaharjun päälle. Uuden tien linja noudattaa pitkälle nykyisen Kuutostien linjausta.

Eritasoliittymiä on tulossa Saimaantielle, Joutsenoon, Vesivaloon, Jänhiälään ja Pellisenrantaan.

Tien rakentamisessa otetaan myös huomioon mahdollinen kaksiraiteisen rautatien rakentaminen Imatralle. Kyntäjän mukaan tienrakentajat ovat neuvotelleet asian ratahallintokeskuksen kanssa.

PROJEKTIN käytössä on yhteensä 177 miljoonan euron sopimusvaltuus. Kustannukset ovat laskeneet muun muassa polttoaineissa, betonissa, teräksessä ja maarakennustöissä.

Kyntäjä varottaa kuitenkin laskemasta ykkös- ja kakkosvaiheen urakkahintoja yhteen. Lopullisia kustannuksia Lappeenrannan ja Imatran välillä ei vielä voi sanoa, koska yksittäisiä kohteita on aloittamatta ja urakkasummien päälle tulee muitakin kuluja.

Yksi tekijä kustannusten kevenemisessä on erilainen urakkatapa. Ykkösvaihetta on rakennettu suunnittele ja toteuta -periaatteella. Rakentajan on pitänyt laskea hintoihin myös suunnitteluun kuuluvat riskit. Sen sijaan kakkosvaihe toteutetaan tiehallinnon valmiiden suunnitelmien mukaan, jolloin urakoitsijoiden riskivaraukset ovat pieniä.

Ykkösvaihetta urakoi Työyhteenliittymä VT6, jossa ovat mukana Lemminkäinen Infra ja Kesälahden Maansiirto.

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

Saimaan kanavan ylittävät sillat ovat Kuutostien kunnostuksen selvästi kallein yksittäinen kohde.

Kuutostien remontti

48 kilometriä nelikaistaista tietä.

Kuusi uutta ja yhdeksän

kunnostettavaa eritasoliittymää.

Melusuojauksia 22 kilometriä.

Pohjavesisuojauksia yli kymmenen kilometriä.

Riista-aitaa 35 kilometriä.

Keskikaide tai keskialue koko matkalle.

Tievalaistus koko matkalle.

Valtatiestä erillinen kevyen liikenteen väylästö.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius