Kiusaaminen vähenee Lappeenrannan kouluissa

Opetusministeriö selvitti kiusaamista Suomen kouluissa päättyneen lukuvuoden aikana. Lappeenrantalais-koululaiset ovat joutuneet kiusatuiksi harvemmin kuin Suomen koululaiset keskimäärin.

SARITA BLOMQVIST

LAPPEENRANTA. Lappeenrantalaiskouluissa kiusataan vähemmän kuin muualla Suomessa. Kaikkien kaupungin viides- ja yhdeksäsluokkalaisten maalis-huhtikuussa täyttämä opetusministeriön kysely osoittaa, että lappeenrantalaisnuoret tulevat hyvin toimeen keskenään.

KYSELYSSÄ selvisi myös, että yläkoululaiset kiusaavat vähemmän kuin alakoululaiset. Vain kaksi prosenttia Lappeenrannan yhdeksäsluokkalaisista ilmoitti tulleensa kiusatuksi useita kertoja viikossa. 11 prosenttia oli kiusattu muutaman kerran lukuvuoden aikana. Perusopetusjohtaja Mari Routti arvelee vähäisen kiusaamisen johtuvan siitä, että yhdeksäsluokkalaisilla murrosikä alkaa jo taittua.

– Yhdeksäsluokkalaiset ovat oppineet olemaan toistensa kanssa. Alakouluissa on enemmän nahistelua ja pulmatilanteita ratkotaan nyrkein. Yläkoululaiset osaavat selvittää ristiriitoja keskustelemalla.

Alakoulujen kohdalla aihetta suureen riemuun ei vielä ole.

Alakoululaisista lähes 40 prosenttia on joutunut kiusatuiksi. Routti on huolissaan alakoulujen tilanteesta, vaikka kiusaaminen on vähentynyt.

ROUTIN MUKAAN erityisesti kohtuulliset ryhmäkoot ja laadukas erityisopetus ovat vaikuttaneet Lappeenrannan alhaisiin kiusaamislukuihin. Puutteena hän mainitsee koulukuraattoreiden vähyyden. Routin mukaan yllättävintä kyselyn tuloksissa oli se, että keskikokoisissa kouluissa kiusaamista oli eniten.

– Pienissä kouluissa oli vähiten kiusaamista. Mielenkiintoista on se, että isot koulut tulivat heti toisena. Isoissa kouluissa on enemmän terveydenhoitajia, psykologeja, erityisopettajia ja kuraattoreja käytettävissä. Pienissä kouluissa taas pieni yhteisö suojaa. Keskikokoiset koulut ovat väliinputoajia.

KUVATEKSTI

Lehtikuva/Marja Airio

Koulukiusaamisesta kärsitään edelleen Lappeenrannassa, vaikka kiusaamista on yritetty kitkeä monin keinoin.

Kirjoittaja:
Sarita Blomqvist