Tarina-autossa kootaan 2000-luvun Kalevalaa

Kai Kuntola ja Juha Huttunen rakensivat studion kuorma-autoon ja lähtevät keräämään suomalaisten ihmisten tarinoita.

Tarina-auto on yksi Ylen suurhankkeen Lönnrot 2017 tavoista kerätä satavuotiaan Suomen tarinat muiden nähtäviksi.

LAPPEENRANTA. Seuraavat kolme vuotta Kaakkois-Suomessa kiertää tarina-auto. Se on pakettiauto, jonka takaosaan on rakennettu studio.

Elias Lönnrot kiersi vajaat 200 vuotta sitten Suomea ja tallensi tuon ajan suomalaisten tarinoita kirjoittamalla ne ylös.

Tarina-autossa Kai Kuntola ja Juha Huttunen aikovat tallentaa nykysuomalaisten tarinoita nykyaikaisella digitekniikalla.

Mutta tarinoiden keräämisen periaate on sama: suomalaisten tarinat, kuinka suuret tai pienet tahansa, pitää saada tallennetuksi ja muiden ihmisten ulottuville.

Lönnrotin tavoitteena oli tallentaa vanhoja suomalaisia kansanrunoja sekä edistää suomen kielen käyttöä.

Kuntolan ja Huttusen tavoitteena on noin yhden tarinan päivävauhtia olla mukana tuottamassa aineistoa Yleisradion suurhankkeeseen Lönnrot 2017.

Sen ensimmäisessä vaiheessa tarinat kerätään Lönnrot-nettialustalle, josta ne voi käydä lukemassa ja katsomassa.Nettialusta toimii myös yhtenä keruumenetelmänä: kuka tahansa voi tarjota sen kautta tarinoitaan esitettäväksi.

Toisessa vaiheessa vuodesta 2012 lähtien Yleisradio lähettää Lönnrot-tarinoita televisiossa ja radiossa erilaisina kokonaisuuksina. Ja kun Suomi täyttää sata vuotta vuonna 2017, kerätyt tarinat esitetään niiden keräyspaikkakunnilla ja suurena installaationa muun muassa suomalaisissa taidemuseoissa.

Ensimmäisen kerran avoimelle tarinankeruuretkelle tarina-auto lähtee Etelä-Karjalassa heinäkuun alussa. Tarinoita kerätään kuitenkin sitäkin ennen.

Kun JR1 ja 2 kokoontuvat Lappeenrannan maasotakoululle kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna, Kai Kuntola ja Juha Huttunen aikovat hyödyntää miesten tarinoita myös Lönnrot-projektia varten.

Tarina-auton päätehtävänä tulee olemaan tarinoiden kerääminen omasta maakunnasta eli Etelä-Karjalasta esimerkiksi tapahtumien yhteydessä. Auto kiertelee muuallakin Suomessa aina Lappia myöten.

– Aiomme kiertää myös Lönnrotin runonkeruumatkat, käydä samoissa kylissä ja paikoissa missä hänkin. Aiomme myös tehdä itse keruuretkestä dokumenttia samalla tavalla kuin Lönnrot teki omistaan, Kuntola kertoo.

– Haluamme viedä studiomme sinne, missä tarinat syntyvät, keskelle ihmisten normaalia elämää ja arkipäivää. Villeillä ideoilla on usein vaarana jäädä kehittelijöiden pääkoppaan ja sitä kautta toteutumatta, Huttunen sanoo.

Tarina-auton lisäksi suomalaisten tarinoita on kerätty ja kerätään ympäri Suomen tarinateltassa, patikoiden Lapissa, veneellä matkaten.

Projektin tarkoituksena on saada kokoon tuhat tarinaa Suomesta.

– Tarinoita kerätään ehkä noin 3 000, niiden joukosta sitten valitaan radiossa ja televisiossa esitettävät, Huttunen kertoo.

KUVATEKSTI

Seppo Rautiovaara

Nykypäivän lönnrotit Kai Kuntola (vas) ja Juha Huttunen liikkuvat tarinankeruureissuillaan pakettiautolla, jonka takaosaan on rakennettu nykyaikainen studio. Siellä kuka tahansa pääsee kertomaan itselleen tärkeän tai koskettavan tarinan, joka kenties esitetään myöhemmin televisiossa tai radiossa.

Aiomme kiertää myös Lönnrotin runonkeruumatkat, käydä samoissa kylissä ja paikoissa missä hänkin.

Kai Kuntola, Juha Huttunen

Lönnrot-tarinat

Kirjoittaja:
Tarinaksi kelpaa mikä tahansa, kertojalleen henkilökohtaisesti tärkeä tai koskettava, suuri tai pieni tarina, jonka haluaa jakaa muiden kanssa.
Tarina on tapahtunut kertojalle itselleen tai hän on ollut sen todistajana.
Kertojalle ei ikärajoituksia.
Ainoat rajoitukset: kertojan on kertomishetkellä asuttava Suomessa ja tapahtumapaikkana pitää olla Suomi.
Ajallisesti tarinoiden painopiste on nykyajassa, mutta mikään aikakausi ei ole pannassa.
Tarinoista muodostetaan 100-vuotiaan itsenäisen Suomen kulttuurinen kokonaiskuva: mitä ihmiset Suomessa ajattelevat, tuntevat, kokevat, pitävät tärkeänä. Liisa Kukkola