Valtion väyläviraston tulo Lappeenrantaan varmistui

Vuoteen 2015 mennessä kaupunki saa 150 uutta valtion työpaikkaa. Työntekijäjärjestöt arvostelevat alueellistamista. Uuden viraston sijaintipaikka on vielä avoinna.

HEIKKI SOPANEN

LAPPEENRANTA. Valtion uusi väylävirasto tuo Lappeenrantaan 130 työpaikkaa ja uusi turvallisuusvirasto 20 työpaikkaa.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) päätti uusien virastojen alueellistamisesta tiistaina. Ministerin päätös oli ministeriön työryhmän alueellistamisesityksen mukainen.

Väyläviraston henkilöstöstä sijoitetaan Lappeenrantaan 40 henkilöä vuoteen 2013 mennessä ja 90 henkilöä vuoteen 2015 mennessä.

Turvallisuusviraston 20 henkilöä sijoitetaan Lappeenrantaan perustettavaan itäliikenteen yksikköön vuoteen 2015 mennessä.

Väylävirastoon yhdistyvät Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja Merenkulkulaitoksen toiminnot.

Liikenteen turvallisuusvirastoon yhdistyvät Ilmailuhallinnon, Ajoneuvohallintokeskuksen, Rautatieviraston ja Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminnot.

Uusien virastojen päätoimipaikat tulevat pääkaupunkiseudulle, minne jää yhteensä noin 800 työpaikkaa. Väyläviraston Lappeenrannan yksikköön tulee liikenteen ja väylänpidon tietopalvelutehtäviä, asiakirjahallintoa, arkistopalvelua ja tilastointia.

Turvallisuusviraston itäliikenteen yksikkö keskittyy Suomen ja Venäjän välisiin maa-, rautatie- ja vesiliikenteen tehtäviin.

Lappeenrannan lisäksi osa turvallisuusvirastoa muuttaa Rovaniemelle, minne sijoitetaan vuoteen 2013 mennessä 40 henkilöä ja vuoteen 2015 mennessä 55 henkilöä.

Päätöksen toteuttaminen edellyttää, että eduskunta hyväksyy alueellistamista koskevat lait ja myöntää virastojen tarvitsemat määrärahat. Uusien virastojen on tarkoitus käynnistyä vuoden 2010 alussa.

Lakiesitykset annetaan eduskunnalle ensi syksynä, ja määrärahat virastoille sisällytetään valtion vuoden 2010 budjettiesitykseen.

Ministeriön karkeiden laskelmien mukaan alueellistaminen esitetyssä aikataulussa maksaa vuositasolla 2,3-7,5 miljoonaa euroa. Pysyvät kustannukset ovat vuosittain 1-3,3 miljoonaa euroa.

Tarkempaa kustannusarviota on vaikea tehdä, koska kustannuksiin vaikuttavat monet tekijät.

Valtion työntekijöiden pääsopijajärjestöt JHL, Juko ja Pardia ovat arvostelleet voimakkaasti alueellistamisesitystä. Niiden mielestä esitetyn suuruinen henkilötyövuosien alueellistaminen pääkaupungista muualle vaarantaa uudistuksen ja ydintoiminnot.

MINISTERIÖN mielestä alueellistamisvaihtoehto on laadittu niin, että kielteiset vaikutukset ja riskit ovat hallittavissa.

Riskejä ja kielteisiä vaikutuksia minimoidaan pitkällä siirtymäajalla, jotta henkilöstöpoliittiset ja taloudelliset vaikutukset pysyvät kohtuullisuuden rajoissa.

Usean vuoden siirtymäaika luo edellytykset toimintojen käynnistämiseen uusilla paikkakunnilla ja antaa aikaa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen.

Lappeenrannan kaupungin johto on luvannut auttaa kaikin tavoin uuden väyläviraston henkilöstön sopeutumista karjalaiseen miljööseen.

– Alueellistamispäätös on erittäin hyvä asia meille. Ministerin päätös tuli jopa aiemmin kuin odotimme, kaupunginjohtaja Seppo Miettinen sanoo.

Kaupungilla on väyläviraston sijaintipaikaksi tarjolla useampi vaihtoehto.

Julkisuudessa on mainittu Technopoliksen tilat Skinnarilassa, Pohjolankadun kampus kaupungin keskustassa ja Armilan koulukin on vilahtanut yhtenä vaihtoehtona.

Miettisen mukaan viraston lopullinen sijainti ratkeaa neuvottelujen jälkeen. Miettinen itse pitää Pohjolankadun kampusta liian suurena viraston tarpeisiin.

Uudisrakennus on kaupungin mukaan myös mahdollinen.

– Toimitiloja koskevat keskustelut alkavat jo tässä kuussa, kun tulevan väyläviraston yksiköt tulevat tutustumaan Lappeenrantaan, kaupunginjohtaja sanoo.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen