LAPPEENRANTA. Kuutostien perusparannuksen toinen vaihe alkoi elokuun alussa. Toisen vaiheen alkaminen on näkynyt selvimmin Joutsenossa, missä Kuutostien varresta on kaadettu puita. Tällä viikolla puita on poistettu myös Karsturannan tiellä.

Kuutostien perusparannus laajentuu syksyn mittaan myös Imatran alueelle.

LAPPEENRANTA. Kuutostien perusparannuksen toinen vaihe alkoi elokuun alussa. Toisen vaiheen alkaminen on näkynyt selvimmin Joutsenossa, missä Kuutostien varresta on kaadettu puita. Tällä viikolla puita on poistettu myös Karsturannan tiellä.

Syksyn aikana puita kaadetaan koko matkalla Ahvenlampi-Mansikkala.

Maanrakennustyöt keskittyvät tällä hetkellä Ahvenlammen ja Jänhiälän välille sekä Pellisenrannan eritasoliittymän ja Karsturannantien alueelle.

– Siltatyöt alkavat syksyllä Joutsenon taajaman kohdalla viidessä kohteessa sekä Jänhiälässä ja Pellisenrannassa, kertoo työmaapäällikkö Seppo Rautiainen Destia Oy:stä.

Perusparannuksen toisessa vaiheessa Kuutostie rakennetaan nelikaistaiseksi Ahvenlammelta Imatran Mansikkalaan 20 kilometrin matkalta. Urakasta vastaa Destia Oy.

Kakkosvaiheessa Kuutostielle tehdään kahden uuden kaistan lisäksi kaksi uutta eritasoliittymää ja viittä parannetaan. Myös parikymmentä siltaa sisältyy hankkeeseen.

Urakka valmistuu kokonaisuudessaan marraskuussa 2011.

Lappeenrannassa ensimmäisen rakennusvaiheen osuudella, eli Muukon ja Kärjen kylän välillä, jatkuvat päällystystyöt pitkin syksyä. Syksyn aikana valmistuu myös Selkäharjun risteyssilta, ja eritasoliittymä otetaan osittain käyttöön.

Lisäksi koko alueella tehdään meluvalleja, pohjavesisuojausta sekä tiekaiteiden, telematiikan ja valaistuksen asennustöitä. Telematiikka on liikenteen sähköistä ohjausta, kuten vaihtuvia nopeusnäyttöjä.

– Talvella kiertotiet ovat jo loivempia. Lisäksi nopeusrajoituksia voidaan paikoin nostaa normaaleiksi, kun tietyöt hiljentyvät talviaikaan, sanoo projektipäällikkö Veikko Sahlman Kärki-Muukko-väliä urakoivasta Työyhteenliittymä TYL VT6:sta.

Kuutostien perusparannukseen liittyvä tieto löytyy verkkosivuilta: www.kuutostie.fi.

Kuutostien perusparannus

Tie rakennetaan nelikaistaiseksi sekaliikennetieksi 43 kilometrin matkalla Lappeenrannan Kärjen kylästä Imatran Mansikkalaan.

Työn teettää Tiehallinnon Suurten investointien yksikkö valtion budjettirahoituksella.

Hankkeelle myönnetty rahoitus on 177 miljoonaa euroa. Vaiheiden I ja II urakkasummat ovat ilman lisätöitä 102 ja 47 miljoonaa euroa.

Muukkoon on rakennettu viiden kilometrin pätkä vuonna 2003.

Vuosien 2007-2010 ensimmäisessä vaiheessa valmistuu 23 kilometrin väli Kärki-Muukko liittymineen.

Vuosien 2009-2011 toisessa vaiheessa valmistuu 20 kilometrin väli Ahvenlammelta Mansikkalaan liittymineen.

Yleissuunnitelma remontin jatkamisesta välille Kärki-Taavetti valmistui kesäkuun lopussa.

Kirjoittaja:
Hanna Kuusisto