Maakunnan suurin S-market on nyt Imatralla

Imatrankosken S-market avaa ovensa torstaina. Sitä ennen löytää vielä paikkansa moni tavara. Ja myymäläpäällikkö Janne Ylösen puhelin laulaa.

MINNA MÄKINEN

IMATRA. Myymäläpäällikkö Janne Ylönen on ollut viime viikot kiireinen mies. Puhelin on pirissyt taukoamatta. Torstaina kiire muuttaa muotoaan. Silloin käynnistyy kilpailu keskustan päivittäistavara-asiakkaista. Imatrankosken S-market – Etelä-Karjalan suurin – avautuu.

Sitä ennen on tapahduttava vielä monenmoista. Naiset täyttävät hyllymetrin toisensa jälkeen. Ylöstä huhuillaan tämän tästä pikapalaveriin.

– Keskiviikkoiltana pitäisi kaupan olla kunnossa. Loput hedelmät ja vihannekset tulevat torstaiaamuna, samoin viimeiset lihakuormat, Ylönen kertoo.

MARKETAVAUS on Ylösen ensimmäinen.

– Välillä jännittää.

Uransa kaupan parissa Ylönen aloitti vuonna 1987 kivenheiton päästä, Napintorin K:sta. Vuosituhannen alussa hän siirtyi lihapuolen vastaavaksi Joutsenon S-markettiin. Viimeiset neljä vuotta vierähtivät Rajapatsaan S:n päällikkönä.

– On tässä haastetta. Ei tätä yksi ihminen pysty kaikkea hoitamaan, vaan koko porukka toimii tiiminä.

IMATRANKOSKEN S:ssä tulee työskentelemään noin 30 ihmistä. Heistä myyjiä on 25. Kaikki naisia.

– Hakijoissa oli kyllä miehiä, mutta heillä oli liian kovat vaatimukset. Heidän olisi pitänyt saada iltoja ja viikonloppuja vapaaksi harrastusten vuoksi ja tämä työ tehdään paljolti juuri silloin.

Myyjien keski-ikä on noin 30 vuotta. Mukana on sekä kokeneita myyjiä että ensikertalaisia.

– Molempia tarvitaan.

MYYJISTÄ 23 on Imatralta. Kaikki työntekijät ovat osa-aikaisia. He työskentelevät korkeintaan 30 tuntia viikossa.

Työntekijöistä 20 on tehnyt täyttä päivää jo pari viikkoa. Yli 15 000 tuotteen valikoiman ojennukseen saaminen on valtava urakka. Imatrankosken S:ssä on elintarvikkeiden lisäksi käyttötavaraa, kuten alusvaatteita ja astioita.

– Markettimme on suurinta kokoa eli S5. 2 500 neliötä. Seuraava kokoluokka on jo Prisma, Ylönen kehaisee.

Juuri sopivan tavaramäärän tilaamisessa kullekin päivälle tulee olemaan haastetta.

– Sitä ei näe kuin ajan kanssa. Erityisesti pitää huolehtia siitä, että tarjoustuotteet riittävät.

S:N tulo Imatrankoskelle merkitsee kilpailua Euromarketin kanssa. Euromarket on vetänyt perinteisesti eläkeläisiä, opiskelijoita ja venäläisasiakkaita. Keitä S tavoittelee?

– Kaikkia heitä. Lisäksi panostamme lapsiperheisiin.

LIHAPUOLEN vastaava myyjä Sari Fagerlund ja myyjä Riikka Karhu latovat makkarapaketteja hyllyyn.

Joutsenossa asuva Fagerlund on toiminut viimeksi Sale-päällikkönä Suomusjärvellä. Imatralainen Karhu on työskennellyt aiemmin muun muassa Imatran ja Lappeenrannan Prismoissa.

Imatrankosken S tulee avaamaan ovensa aamuisin jo kello seitsemän. Se ei Fagerlundia tai Karhua hätkäytä.

– Tulisimme joka tapauksessa töihin ennen auringon nousua, Karhu toteaa.

Naisten työpäivä alkaa kello kuusi.

LASSILA & Tikanoja Oyj:n palveluesimies Saija Puolatie lakaisee marketin lattiaa. S:ssä tulee työskentelemään yksi siivooja, joka saapuu töihin noin kello viisi.

Entä myymäläpäällikkö, onko hän töissä aamuviidestä iltayhdeksään?

– Se jää nähtäväksi, nauraa Ylönen.

KUVATEKSTI

MIKA STRANDÉN

Myymäläpäällikkö Janne Ylönen ja 150 sinikeltaista ostoskärryä.

Lapsiasiakkaita saattavat kiehtoa ainakin marketin liukuportaat, kaupungin toiset laatuaan.

Prismoissa aiemmin työskennellyt Riikka Karhu arvelee, että S-marketin kokoisessa työpaikassa kaikki pystyvät tekemään kaikkea.

Imatrankosken S-marketin sijainnissa ei ole valittamista.

Kirjoittaja:
Minna Mäkinen