Rekkaruuhkat pidetään poissa remontoitavalta Kuutostieltä

Lokakuun rekkaliikenne Imatran, Nuijamaan ja Vaalimaan raja-asemilla on ollut nelisenkymmentä prosenttia pienempää kuin vuosi sitten. Liikenteen odotetaan kuitenkin elpyvän loppuvuotta kohden.

MATTI RIIHELÄ

Kuutostien parantamisesta autoilijoille aiheutuvaa harmia ei lisätä loppuvuoden rekkaruuhkilla. Jos Kaakkois-Suomen raja-asemien rekkaralli lähikuukausina kiihtyy, liikennettä ryhdytään ohjaamaan Imatran ja Nuijamaan sijasta entistä enemmän Vaalimaalle.

– Sellaista tilannetta, että Nuijamaan jono kasvaisi Kuutostielle, ei saa missään vaiheessa päästää tapahtumaan. Siellä ei ole paikkaa, missä jonottaa.

– Imatralla on moottoritie, jota on käytetty rekkaparkkina, mutta sinnekin rekkojen pitäisi ajaa Kuutostien remontin läpi. Mikään ideaalitilanne ei sekään ole.

– Vaalimaalla pystytään jonot hallitsemaan tällä erää helpommin kuin kahdella pohjoisemmalla rajanylityspaikalla, huomautti Vaalimaan tullipäällikkö Mika Poutiainen tiistaina.

REKKALIIKENNE kaakkoisella rajalla on edelleen selvästi jäljessä viime vuoden luvuista. Itäisen tullipiirin tiedottaja Tuija Sinkkonen ynnäili tilastoista yhteen tilannetta lokakuussa, maanantaihin asti.

Vaalimaalla Venäjälle meneviä rekkoja on lokakuussa ollut 29 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Nuijamaalla lokakuun pudotus on ollut 54 prosenttia, Imatran lukuja ei vielä löytynyt, mutta pudotus on suunnilleen Nuijamaan suuruusluokkaa.

– Lähtevä rekkaliikenne vaihtelee aika tavalla, Tuija Sinkkonen kertoi.

– Se vaihtelee todellakin. En uskalla näistä minkäänlaisia johtopäätöksiä vetää.

LIIKENTEEN KASVU loppuvuodesta on ollut rajoilla tavallista. Millaisiin aikoihin rajalla varaudutaan nyt, kun jouluun on pari kuukautta?

– Uskon, että loppuvuotta kohden rekkaliikenne hieman elpyy ja luulen, että Vaalimaan ja Haminan välillä nähdään taas jonoja. Haminan ja Kotkan väliselle moottoritielle en usko jonojen kuitenkaan yltävän, sanoi Mika Poutiainen.

Hän muistutti mahdollisuudesta jakaa ja tasata liikennettä rajanylityspaikkojen välillä, jos yksi alkaa ruuhkautumaan.

– Tämä mahdollisuus ei ole ollut aikoihin käytössä, mutta on edelleen työkalupakissa yhtenä vaihtoehtona ja saadaan taas nopeasti käyttöön, jos tarvitaan.

Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoilla liikenteen tasaamista hankaloittaa Kuutostien remontti.

– Sinne ei hirvittäviä määriä rekkoja kannata laittaa. Se on seikka, joka on ehdottomasti otettava huomioon. Kuutostien remontti aiheuttaa sen, että kynnys siirtää Vaalimaalta rekkoja Nuijamaalle ja Imatralle on aika paljon korkeampi, Poutiainen pohti.

AUTONKULJETUSREKAT ovat voineet kesäkuun alusta lähtien käyttää mitä rajanylityspaikkaa tahansa. Keväällä ja talvella Vaalimaa oli autonkuljetusrekoilta suljettu ja vuodenvaihteessa Vaalimaa-kielto tulee voimaan taas. Kielto perustuu venäläiseen asetukseen.

Se saattaa aiheuttaa liikenteen järjestelyissä Suomen puolella harmaita hiuksia, jos rekkaralli yltyy kovasti vuodenvaihteen tietämillä.

– Elääkö ja muuttuuko Venäjän päätös vielä tässä parin kuukauden aikana, se on täysin mahdollista, arvioi Mika Poutiainen.

– Ensi viikolla pidetään alueellisen rekkaseurantaryhmän palaveri. Siellä tapaavat poliisin, tiehallinnon, tullin, rajan sekä palo- ja pelastusviranomaisten edustajat. Rekkajonojen häviämisen jälkeen seurantaryhmä ei ole kokoontunutkaan, mutta nyt se palautetaan takaisin käyttöön, vaikka akuuttia hätää ei olekaan.

KUVATEKSTI

ES-ARKISTO/KAI SKYTTÄ

Autonkuljetusrekat eivät vuodenvaihteen jälkeen voi käyttää Vaalimaan raja-asemaa. Se lisää taas paineita Nuijamaan ja Imatran asemille. Kuutostielle saakka jonojen ei kuitenkaan anneta kasvaa.

Kirjoittaja:
Matti Riihelä