Parkkiruutu per aari

Lappeenrannan ydinkeskustassa on yli 2 000 kaikkien käytössä olevaa pysäköintipaikkaa. Keskustan kehittyminen lisäisi parkkitaloja sekä niiden myötä -paikkoja.

PETTERI VÄRTÖ

LAPPEENRANTA. Puhe pysäköintipaikkojen pienestä määrästä Lappeenrannan keskustassa on varovaisestikin arvioituna liioiteltua. Ydinkeskustassa on runsaat 2 000 yleistä pysäköintipaikkaa.

Kun lukuun lisää kiinteistöjen asukkaille ja yrittäjille varatut paikat, määrä tuplaantuu. Keskustassa on siten vähintään yksi autopaikka jokaisella aarilla. Aari on kymmenen kertaa kymmenen metriä.

PARKKIPAIKKOJEN lukumäärän riittävyydestä ovat tavallisesti olleet huolissaan keskustan yrittäjät. Heidän mukaansa asiakkaat eivät pääse riittävän lähelle ydinkeskustassa olevia palveluita.

Oheisen graafin perusteella jalkapatikka parkkiruudusta palveluun on keskustassakin varsin lyhyt. Useissa keskustan liikehuoneistoissa lähinnä olevat pysäköintipaikat on lisäksi varattu yritykselle.

Erityinen valituksen kohde on ollut kävelypainotteinen Valtakatu. 800 metrin matkalla Vesitornilta Lönnrotinkadulle parkkiruutuja on 300. Poikkikatujen ensimmäiset korttelit mukaan ja niitä on 600.

KAUPUNKI vastaa suurimmasta osasta keskustan pysäköintipaikkoja. Tekninen lautakunta päättää pysäköintialueista ja -maksuista. Myös Lappeenrannan kaupungin parkkeerauskulttuuria voi petrata.

Kaupungin pysäköintiyhtiö Williparkki ylläpitää Technopolisin ja Torin pysäköintitaloja. Taloissa ei ole autokohtaisia paikkoja. Sama käytäntö kaupungintalolla toisi paljon parkkitilaa arkikäyttöön.

PYSÄKÖINTITALOJEN piirustuksia on lisää kaupungin pöytälaatikossa. City-korttelin alle tullee parkkitalo, jossa on vähintään 300 autopaikkaa. Korttelin valmistuminen vienee Cityltä 100 ruutua.

Myös Pormestarinkadun alle on piirretty pysäköintitalo, jossa olisi Technoparkkiin yhdistettynä paikka 500 autolle. Samalla Paasikivenpuisto palaisi parkkipaikasta nimensä mukaiseen käyttöön.

Parkkitalojen rakentuminen linkittyy keskustan muuhun kehittymiseen. Kehitys vie autot taloihin maan alle, vaikka autoilijat täällä tapaa vielä vähän vieroksuvatkin. Syynä ovat maksut ja matkat.

Närästyksen aiheuttanee maalaisidylli. Vain kirkonkylällä ja vanhoissa westerneissä kyytipelin voi sitoa saluunan eteen. Tämän kun tajuaa, saamapuolella ovat ilmasto, kansanterveys ja oma autokin.

Kirjoittaja on Etelä-Saimaan vuorotteluvapaalla oleva uutistoimittaja.

PYSÄKÖINTI

Lappeenrannan keskustan parkkipaikoista joka neljäs on ilmainen.

Ilmaisista parkkipaikoista kolme neljästä edellyttää pysäköintikiekkoa.

Kiekkopysäköinnissä aikaraja vaihtelee paikasta riippuen tunnista neljään tuntiin.

Maksullisia paikkoja valvovat sekä kaupunginyhtiö Williparkki että yksityinen pysäköintiyhtiö.

Williparkin pysäköintitaloissa vuorokausimaksu on Toriparkissa 4,50 ja Technoparkissa 10 euroa.

Yksityisen pysäköintiyhtiön alueilla, kuten Armadassa ja Weerassa, vuorokausimaksu on 6 euroa.

Williparkin keskustan pysäköintipaikoilla tuntihinta on 1,40, parkkitaloissa korkeintaan yksi euro.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö