Ryanair ja Air Baltic odottavat Lappeenrantaan venäläisryntäystä

Halpalentoyhtiö Ryanair aikoo saada 70 prosenttia matkustajista Venäjältä. Air Baltic penää kaupunkia ja kansalaisia mukaan lentojen markkinointiin.

EEVA SEDERHOLM

LAPPEENRANTA. Irlantilaisen halpalentoyhtiö Ryanairin haaveissa Lappeenrannan lentokenttä kuhisee pian venäläisasiakkaita.

Yhtiö odottaa, että matkustajista suurin osa on itärajan takaa.

– Olen shokissa, jos venäläisiä on vähemmän kuin 70 prosenttia matkustajista, yhtiön Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Eric Elmsäter sanoo.

Ennakkomyynnin perusteella ei voi ennakoida, täyttyykö tavoite. Lentofirmat eivät nimittäin tilastoi matkustajiaan kansallisuuden mukaan.

Elmsäterin mukaan Lappeenrannan lähialueiden väestöpohja on niin pieni, että sen asiakasvirrat eivät millään riitä lentoyhtiön tarpeisiin.

Ryanair ei kuitenkaan erityisesti markkinoi mahdollisuutta päästä Itä-Suomesta Saksaan.

– Ei meidän tarvitse mainostaa. Lentomme ovat niin halpoja, että tieto kyllä leviää itsestään, Elmsäter kehuu.

Venäläislehdistä ainakin The Moscow Times, Delavoi Peterburg ja Fontanka.ru ovat kirjoittaneet maaliskuussa alkavista Lappeenrannan-lennoista.

Elmsäterille on yhdentekevää, miten itäturistit Lappeenrantaan saapuvat.

– Venäläiset ovat löytäneet hyvin tiensä Tampereelle, joten ihan varmasti he hoitavat itsensä myös Lappeenrantaan.

Ryanair on lentänyt jo useita vuosia Tampereelta. Venäjän-markkinoiden takia yhtiö olisi kiinnostunut avaamaan reittejä myös muille Suomen lentokentille.

– Mikä tahansa kenttä kolmen tunnin päässä rajalta olisi riittävän lähellä Venäjää, Elmsäter sanoo.

Kovin todennäköisiltä uudet reitit eivät lähiaikoina vaikuta, koska Ryanair vaatii Finavialta tavallista halvempia lentokenttämaksuja.

Latvialainen Air Baltic on lentänyt Lappeenrannasta Riikaan kohta kolme kuukautta. Matkustajamäärä ei vielä ole lähelläkään yhtiön tavoitetta.

Ensimmäisenä toimintakuukautena matkustajia oli reilut 600 ja toisena vajaat 1 500, kertoo varatoimitusjohtaja Janis Vanags. Määrän pitäisi kaksin- tai kolminkertaistua, jotta toiminta olisi riittävän kannattavaa.

Yhtiö lentää Lappeenrannasta Riikaan ja takaisin 120-150-paikkaisilla koneilla neljä kertaa viikossa. Kuukaudessa paikkoja riittäisi siis 4 000-5 000 matkustajalle.

– Jos ei matkustajia ole, tietenkin lopetamme lennot, Vanags sanoo.

Air Baltic toivoo asiakkaita myös Venäjän lähialueilta. Se lentää Eurooppaan myös Pietarista, joskin Venäjän sääntelyn takia lennot ovat Lappeenrantaa kalliimpia.

Rauhan matkailukeskittymän rakentuminen lisää Vanagsin mukaan Lappeenrannan reitin houkuttelevuutta. Hän kääntää asian kuitenkin päinvastoin.

– Kylpylähotelli ei selviä, jos täältä ei ole suoria lentoja Keski-Eurooppaan.

Vanags perääkin Lappeenrannan kaupunkia ja asukkaita mukaan markkinoimaan lentoja.

Ristiin sukkuloivat kaukaiset ystävät ja sukulaiset tekisivät hänen mukaansa ihmeitä koneiden käyttöasteille.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Air Balticin varatoimitusjohtaja Janis Vanags esitteli Lappeenrantaa perjantaina ulkomaalaisille toimittajille kirpeässä pakkassäässä.

Kirjoittaja:
Eeva Sederholm