Maakunnan matkailua tuotteistetaan EU-rahalla

Reilulla 200 000 eurolla kehitetään Etelä-Karjalan matkailutuotteille sähköinen myyntikanava.

Outi Salovaara

IMATRAN Seudun Kehitysyhtiön Kehyn yhdessä Ready To Go -yhtiön kanssa junailema matkailun maakunnallinen tuotteistamishanke saa 228 000 euroa EU- ja kuntien rahoitusta. Rahoitus kattaa hankkeen kustannukset kahdelta vuodelta. Hanke päättyy elokuussa 2011.

Matkailun myyntivalmiudet -hankkeen rahoituksesta

suurin osa, 160 000 euroa, tulee Euroopan aluekehitysrahaston varoista ja loput Etelä-Karjalan kunnilta.

KYSEESSÄ EI ole matkailulle tuleva uusi lisärahoitus. Hanke liittyy Etelä-Karjalan Matkailu -yhtiön eli Go Saimaan sekä Imatran ja Lappeenrannan kehitysyhtiöiden tehtävien uudelleenjakoon.

Go Saimaan sijasta matkailupalvelujen maakunnallinen tuotteistamisvastuu on siirretty Kehylle ja Lappeenrannan Seudun Yrityspalvelut -yhtiölle, joka on Matkailun myyntivalmiudet -hankkeessa Kehyn kumppani ja osatoteuttaja.

UUDEN HANKKEEN pääasiallinen tehtävä on rakentaa eteläkarjalaisille matkailutuotteille konkreettinen sähköinen myyntikanava.

Tässä yhteistyökumppanina on kajaanilainen muun muassa matkailualalla toimiva Ready To Go – eli RTG-yhtiö, joka jo viime syksynä aloitti työnsä Kehyn kanssa.

Lisäksi hankkeen tavoitteena on kartoittaa ja paketoida maakunnan matkailutuotteita. Taustalla on matkailun majoituskapasiteetin ja matkailijamäärän kasvu Etelä-Karjalassa esimerkiksi Holiday Clubin suuren Rauha-hankkeen ansiosta.

MATKAILUN myyntivalmiudet -hankkeen kustannuksista suurin menoerä, lähes 90 000 euroa, kuluu Kehyn palkkaaman projektipäällikön palkkoihin.

Osa-aikaisten työntekijöiden palkkoja maksetaan hankkeen tiimoilta reilut 70 000, ja asiantuntijapalveluita ostetaan ulkopuolelta 30 000 eurolla.

Verkostoitumis- ja benchmarking-mielessä tehtyihin ulko- ja kotimaanmatkoihin rahaa kuluu 28 000 euroa.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara