Wingo tarvitsee lisää matkustajia

Lappeenranta–Helsinki-reitin käyttöaste on ollut reilut 50. Elinkeinoelämä osallistuu vielä tänä vuonna talkoisiin reitin ylläpitämiseksi.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Virtuaalilentoyhtiö Wingo tarvitsee lisää matkustajia saadakseen vasta avatun Lappeenranta—Helsinki-reitin kannattavaksi. Yhtiö avasi uuden reitin kolmisen viikkoa sitten.

Toimitusjohtaja Holger Holmin mukaan koneiden täyttöaste on tähän mennessä ollut yli 50:n prosentin.

— Pitää saada vielä muutama pinna lisää, noin 60 prosenttia, sanoo Holm siedettävän täyttöasteen rajoista.

WINGO SAA oman siivunsa Lappeenrannan kaupungin tuesta lentoliikenteelle. Valtuusto päätti, että tälle vuodelle 350 000 euron tuki riittää viime vuoden miljoonasatsausten jälkeen.

Tuesta noin 100 000 euroa on kerrottu menevän Lappeenrannasta Baltiaan lentävän Air Balticin markkinointiin, ja loput tuesta käytetään Wingon ja maaliskuussa Saksan-lentonsa aloittavan Ryanairin tukemiseen.

Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja Teuvo Kinnunen sanoo, että annetussa tukiraamissa pysytään. Hänen mukaansa 350 000 euron tuen jakautuminen eri yhtiöiden kesken pidetään salaisuutena.

LAPPEENRANNAN ja Helsingin välistä reittiä tukee Kinnusen mukaan myös elinkeinoelämä. Kinnunen kertoo, että elinkeinoelämä avustaa lentoja tänä vuonna yhteensä noin 100 000 euron potilla.

UPM:n Kaukaan-tehtaiden johtaja Raimo Särkelä sanoo, että yritysten tuki perustuu kolmivuotiseen Helsingin-reittiä koskevaan sopimukseen. Kuluva vuosi on viimeinen, jolle elinkeinoelämä on tukea luvannut.

— Tuki totta kai auttaa jonkin verran, mutta reitin täytyy perustua kaupalliseen kannattavuuteen, arvioi Holger Holm.

WINGON myyntijohtaja Tomas Olbert kertoi tiistaina Etelä-Karjalan kauppakamarin lounaalla, että Wingo suunnittelee avaavansa uuden reitin välille Helsinki–Tukholma Lappeenranta–Helsinki-reitin jatkoksi.

Lisäksi yhtiö suunnittelee Lappeenrannasta poikittaisliikennettä esimerkiksi Tampereen suuntaan. Myös Pietarin-lentoja on kaavailtu.

Yhtiön maksuvalmius on heikentynyt nopeasti viime viikkoina, ja Wingosta on tullut erittäin korkean riskin yritys. Holmin mukaan tämä ei estä uusien reittien avaamista.

— Kun pystymme käyttämään nykyistä konekapasiteettia järkevämmin, lisäinvestointeja ei vaadita, Holm sanoo.

VUODEN 2008 alussa yhtiö ryhtyi hoitamaan Turku—Tampere—Oulu-reittiä, joka on edelleen yhtiön toiminnan tukiranka ja tällä hetkellä ainoa reitti Lappeenranta—Helsingin ohella.

Viime vuoden maaliskuussa Wingo avasi uuden reitin Turusta Tukholmaan, mutta liikennöinti loppui pian vähäisen kysynnän vuoksi.

Viime syksynä Wingo aloitti lennot Turusta Puolan Gdanskiin, mutta nekin loppuivat pian. Nyt Wingo järjestää Gdanskiin lentoja tilauksesta.

KUVATEKSTI

ES-arkisto/Seppo Rautiovaara

Wingo suunnittelee uusien reittien avaamista Lappeenranta–Helsinki- ja Turku–Tampere–Oulu-reitin lisäksi.

Wingo Xprs Oy

Perustettu loppuvuodesta 2007 Tampereella.

Omistajapohja vaihtui elokuussa 2008, ja yhtiö siirtyi Turkuun.

Palkkalistoilla toimitusjohtaja Holger Holm ja kolme lentoemäntää.

Myyntijohtaja tekee työtä ostopalveluna.

Yhtiöllä ei ole omaa lentokalustoa.

Lentoja operoi puolalainen Jet Air 19-paikkaisella Jetstream 32 -koneella.

Omistajat Novacounting Oy, Touch ´N Go Oy, Scanproducts Ltd, Tamares Sweden Ltd, Eriksson Capital Ab.

Liikevaihto 2009 noin kolme miljoonaa euroa, tulos tappiolla noin 200 000 euroa.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara