Imatran kotihoidossa alkoi älypuhelinten aika

Älykännyköillä järkeistetään kotihoitajien työtä. Investoinnin uskotaan maksavan itsensä takaisin kuukausissa.

Minna Mäkinen

IMATRA. Imatran kotihoidossa on juuri otettu käyttöön ensimmäiset älypuhelimet. Hoitajien käyttämien kännyköiden avulla on tarkoitus tehostaa toimintaa niin, että hoitajilta vapautuu lisää aikaa asiakkaille.

— Tavoite on, että olemassa oleva henkilöstö riittää mahdollisimman pitkälle. Älypuhelimet voivat tuoda jopa 25 prosentin tuottavuushypyn tämänhetkiseen työaikaan, toteaa kotihoidon johtaja Leena Aunola Imatran kaupungilta.

Älypuhelinten odotetaan vähentävän välilliseen työhön, kuten käyntien kirjaamiseen kuluvaa aikaa.

KYMMENEN kotihoitajaa on käyttänyt älypuhelimia nyt pari viikkoa. Ne otetaan vähitellen käyttöön koko kotihoidossa. Älykännyköitä on kaikkiaan 47. Yksi puhelin maksaa noin 400 euroa.

Kaupungin controller Kari Perälä uskoo vakaasti, että puhelimet maksavat itsensä takaisin alle vuodessa. Uuden toimintatavan myötä hoitaja ehtii tehdä kahdeksan päivittäisen asiakaskäynnin sijaan kymmenen.

Leena Aunolasta älypuhelimet lisäävät kotihoidon tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta.

— Järjestelmä auttaa kohdentamaan resurssit oikein niin, että kussakin tiimissä on oikea määrä hoitajia, toteaa projektityöntekijä Anu Kotanen.

IMATRAN älypuhelinhanke käynnistyi viime lokakuussa ja jatkuu helmikuun 2011 loppuun. Kotanen ja hoitoteknologiaohjaaja Marko Lakanen ovat tyytyväisiä projektin etenemiseen.

— Hoitajat ovat ottaneet puhelimen hyvin vastaan. Jotkut surivat, että toimistokäyntien myötä kollegiaalisuus katoaa. Ei se häviä, nyt vain kollegoita tavataan silloin, kun on eniten aikaa, Kotanen toteaa.

Kotanen ja Lakanen rakensivat juuri Imatralle sopivan älypuhelinjärjestelmän yhdessä jyväskyläläisen Abakus Ohjelmistot Oy:n kanssa.

KOTIHOIDOSSA työskentelevä perushoitaja Miia Venäläinen pitää älypuhelimen käytön suurimpana etuna ajan säästöä.

— Työn tilastointia ei tarvitse enää tulla tekemään toimistolle eikä muistella kellonaikoja.

Lähihoitaja Maritta Tammisesta asiakkaille jää nyt enemmän aikaa kuin ennen.

— Omahoitajuuskin toteutuu nyt entistä paremmin.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Kotiavustaja Liisa Rämö ja älypuhelin.

Älypuhelimet

kotihoidossa

Jokaisella hoitajalla on älypuhelin, johon haetaan palvelimelta asiakkaiden tiedot (mm. hoitotiedot, lääkitys, omaiset), kunkin työvuoron asiakaskäynnit ja mitä käynneillä on tarkoitus tehdä.

Hoitaja kuittaa puhelimeen käyntien aloituksen, lopetuksen ja tehdyt toimenpiteet. Tiedot tallentuvat palvelimelle.

Älypuhelimet toimivat verkkopankkitasoisessa suojatussa yhteydessä.

Kirjoittaja:
Minna Mäkinen