Osuuspankki harvensi konttoreita

Pankkiasiat hoidetaan nykyisin verkossa. Asiantuntijapalvelut on keskitetty suurimpiin konttoreihin.

Helena Rissanen

ETELÄ-KARJALAN Osuuspankin päätös supistaa konttoriverkkonsa kymmenestä viiteen merkitsee pankkipalvelujen loppumista kokonaan Taipalsaarella, Ylämaalla ja Rautjärvellä. Osuuspankki lakkauttaa Lauritsalan, Uus-Lavolan, Taipalsaaren ja Ylämaan konttorit ja siirtää palvelut Lappeenrannan konttoriin. Rautjärven konttorin palvelut siirtyvät Imatrankoskelle. Viimeinen pankkipäivä lakkautettavissa konttoreissa on 23.4.

Asiakkailta konttorien yhdistäminen ei vaadi erityistoimenpiteitä. Tilinumerot, tilinkäyttövälineet sekä muut pankki- ja vakuutuspalvelut säilyvät ennallaan.

— Pankkiasiointi on viime vuosina muuttunut. Konttoreissa käynti on vähentynyt merkittävästi, kun suurin osa asiakkaista hoitaa päivittäiset raha-asiansa verkossa ja puhelimella, ostosten maksamiseen käytetään kortteja ja käteistä nostetaan automaateilta, toimitusjohtaja Jari Himanen kertoo.

Osuuspankin selvityksen mukaan viime vuonna yli 55 prosenttia asiakkaista ei käynyt kertaakaan pankissa. Noin kolmannes asiakkaista hoiti 1—20 asiaa ja ainoastaan 0,6 prosenttia kaikki pankkiasiansa konttorissa. Pankin yli 78 000 asiakkaasta noin 400 on siis ollut täysin pankkikonttorin varassa.

PANKEISTA ihmiset hakevat nykyisin entistä enemmän asiantuntijoita ja neuvottelukumppania rahoituksessa, varallisuuden hoidossa, vakuutuksissa sekä muissa talouden hoidon kysymyksissä. Asiantuntijapalvelut on keskitetty suurimpiin konttoreihin.

— Entistä useammin nämä palvelut alkavat verkossa, jatkuvat puhelimessa ja päätetään konttorissa. Meillä oma henkilökunta hoitaa valtaosan verkko- ja puhelinpalveluista, ja tätä palvelua kehitämme jatkossa.

Himasen mukaan esimerkiksi luottoneuvotteluista jo puolet käydään verkon välityksellä.

LAKKAUTUSPÄÄTÖSTÄ ei Himasen mukaan tehty yleisen taloustaantuman takia.

— Pankin on sopeuduttava muuttuviin markkinoihin, jotta voimme taata jatkossakin palveluiden laadun, keskittämisedut ja kilpailukyvyn, Himanen korostaa.

Konttorien lopettaminen ei aiheuta irtisanomisia, vaan kaikki seitsemän työntekijää siirtyvät Lappeenrantaan tai Imatralle.

— Tutut toimihenkilöt siirtyvät uuteen konttoriin, jossa heillä on esimerkiksi paremmat mahdollisuudet kehittää ja kouluttaa itseään, Himanen vakuuttaa.

Pankkien yhteisesti omistaman Automatian ylläpitämä Otto-automaatti pysyy ainakin toistaiseksi Ylämaalla. Sen sijaan Uus-Lavolan käteisautomaatti lähtee. Taipalsaarella automaatti toimii Saimaanharjulla.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Osuuspankin konttoriverkoston harvennus tarkoittaa, että Uus-Lavolasta häviää pankkikonttori. Samalla lähtee myös käteisautomaatti.

Henkilöasiakkaiden laskunmaksut Etelä-Karjalan

osuuspankissa

66 % internetissä

15 % suoraveloituksella

6 % maksuautomaatilla

5 % nettikaupassa

4 % maksupalvelulla

3 % konttorin tiskillä

1 % e-laskulla

Kirjoittaja:
Helena Rissanen