Rantaraitti odottaa enää lähtölaukausta

Lähes kaksikymmentä vuotta tapetilla ollut rantaraitti odottaa enää päätöstä rahoituksesta. Raitin lopullinen hintalappu sivuhankkeineen tietää Lappeenrannalle satojentuhansien eurojen laskua.

Sarita Blomqvist

LAPPEENRANTA. Pahasti keskeneräisen rantaraitin kanssa on tuskailtu kohta parikymmentä vuotta. Rahan puute on jarruttanut sekä suunnittelua että rakentamisen aloittamista. Nyt Anne Veijovuoren opinnäytetyönä tekemä raittisuunnitelma odottaa valmiina. Vain lähtölaukaus uupuu.

Valmis reitti kulkisi Skinnarilasta Tervahaudan puiston kautta Tyysterniemeen ja Pappilanlahteen asti. Seitsemän kilometrin mittaiseksi suunnitellusta raitista on olemassa vasta puolitoista kilometriä. Valmis pätkä alkaa Rakuunamäeltä ja päättyy Steinerkoululle. Huhtiniemen leirintäalueen alkaessa matka katkeaa aitaan.

Suuri osa loppureitistä on metsäistä kinttupolkua tai tiheää risukkoa. Paikoin patikoitsija kompastuu maasta pilkistäviin juuriin ja kiviin. Pyöräilijä pääsee rantaa pitkin lähes koko matkan, jos hermot ja renkaat kestävät.

Rantaraitin suunnitteluun tiiviisti osallistunut Lappeenrannan kaupungin vastaava hortonomi Hannu Tolonen toivoo raitin rakentamisen alkavan ensi kesänä. Tekninen lautakunta käsittelee rantaraittikysymystä ensi viikon keskiviikkona.

– Tämä on ykkössijalla, jos ympäristörakentamisesta puhutaan. Raitti on ollut paljon julkisuudessa ja tämä on myös yksi alueraatien kärkihankkeista. Uskoisin, että olisi paineita rahoitukseen. Ensi vuoden talousarvioesitykseen laitamme taas anomuksen.

Raitin rakentamiseen sisältyy myös suunnitelmia Korkkitehtaan- ja Sammonlahden- uimarantojen sekä reitin hulevesialueiden kunnostamisesta. Koko potti kustantaa kaupungille satojatuhansia euroja. Lappeenrannan opiskelija-asuntosäätiö, yliopisto ja Teknopolis ovat lupautuneet tukemaan rakentamista Tervahaudan puiston osalta.

– Nämä kolme tahoa maksoivat tietyn summan palkkakuluina suunnittelusta ja osallistuvat rakentamiskustannuksiin materiaalien osalta.

Tolosen mukaan raitti valmistuu kolmessa neljässä vuodessa, kunhan rakentaminen pääsee vauhtiin. Urakka aloitetaan todennäköisimmin Skinnarilasta, sillä ammattikorkeakoulun siirtyminen yliopiston yhteyteen lisää painetta kevyen liikenteen väylillä.

KUVATEKSTI

Seppo Rautiovaara

Valmista rantaraittia riittää Steinerkoululle asti.

Hyvähermoinen pyöräilijä polkee suunnitellun raittireitin lähes alusta loppuun.

Janne, Emil ja Elez Hynynen kelpuuttavat jo olemassa olevan raittipätkän kävelyreitikseen.

Kirjoittaja:
Sarita Blomqvist