Kuutostien työmaa etenee laajalla rintamalla

Koneita siirtyy pikkuhiljaa tv-suoralta kohti Imatraa. Asfaltointitöiden ei pitäisi aiheuttaa liikennekatkoja. Raskas liikenne Imatran päässä on kovaa.

Seija Hackman

Asfaltti on viime aikoina jähmettynyt hitaasti tietyömailla. Kuutostien rakentaminen Lappeenrannan ja Imatran välillä on silti aikataulussaan.

– Meillä ei ole ollut pitkiä asfaltointeja. On voitu rauhoittaa alue kaista kerrallaan ja pitää se yön yli jäähtymässä ilman liikennekatkoja, projekti-insinööri Ulla Kiiveri työmaan Lappeenrannan puoleista päätä urakoivasta Työyhteenliittymä VT6:sta kertoo.

Nelikaistainen tie Kärjen kylästä Joutsenoon asti valmistuu näillä näkymin suunnitelmien mukaan marraskuun loppuun mennessä.

– Periaatteessa Kärjestä kanavasillalle asti molemmat ajoradat ovat käytössä, mutta eivät kaksikaistaisina. Sen verran vielä on viimeistelytöitä, kaidetöitä, nurmetusta ja opasteiden asentamista, Kiiveri kertoo.

Tieosuuden kaikki eritasoliittymät on rakennettu. Vain Mikkelintien liittymä on kesken niin, että sillan yli ajetaan, mutta rampit eivät vielä ole käytössä.

Mikkelintien uudella linjauksella merkitään ajoratoja ja asennetaan opasteita. Käytössä olevalla Mikkelintiellä korjataan Telataipaleen siltaa, mistä aiheutuu liikenteelle pullonkaulaa. Työt vievät vielä joitakin viikkoja.

Nuijamaantien liittymän ja Saimaan kanavan välillä viimeistellään kaistojen linjauksia. Kanavan yli uutta siltaa pitkin päästäneen elo-syyskuun vaihteessa.

Imatran puoleisessa päässä työmaata konekeskittymä on viime ajat ollut Joutsenon tv-suoran kankaalla, jossa on tehty pohjaveden suojauksia.

– Kun kalustoa alkaa vapautua, sitä otetaan kohti Imatraa, mutta askaretta Joutsenon päässäkin on vielä paljon, osuutta urakoivan Destian projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen kertoo.

Joutsenon taajaman kohdalla riittää tekemistä vielä muun muassa siltojen kanssa.

Asfalttimiehet ja -koneet ahkeroivat paraikaa Karsturannantiellä ja sen kevyen liikenteen väylällä. Sen jälkeenkin päällystystyöt keskittyvät Joutsenon ja Jänhiälän välille. Jyrsintä alkaa Kaarakaisen mukaan Joutsenon kohdalla näinä päivinä.

– Pyritään asfaltoimaan niin, ettei kulkua tarvitsisi rajoittaa, Kaarakainen lupaa.

Lähempänä Imatraa työn alla ovat jo sillat Pellisenrannan kohdalla ja Mullinmäessä. Korvenkannan liittymässä rakennetaan kevyen liikenteen alikulkua. Siltatöitä Ahvenlammen ja Imatran välillä on heinäkuussa kaikkiaan 11 kohdassa ja kiertoteitä käytössä neljä.

Vaikka Imatran päässä rakennetaan vasta vähän, liikenne siellä on silti kovaa ja raskasta.

– Muteikon kallioalueelta ajetaan kiviainesta ja siellä on myös asfalttiasema. Rekka- ja kuorma-autoliikennettä on paljon, Kaarakainen varoittaa.

Nopeudet tiellä ovat Kaarakaisen mukaan kesällä rajoituksista huolimatta selvästi nousseet. Ulla Kiiveri kertoo heinäkuun tuoneen valtavan lomaliikenteen työmaan sekaan.

Autoilijoiden pinna on Kiiverin ja Kaarakaisen mukaan pitänyt helteissäkin melko hyvin.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Asfaltointiporukka ahkeroi Karsturannantiellä, jonne rakennetaan muun muassa uutta kevyen liikenteen väylää.

Kirjoittaja:
Seija Hackman