Nine-musikaali on valmistunut Imatralla tarkan valvonnan alla

Fellinin klassikkoelokuvaan perustuva musikaali on kiinnostanut yleisöä. Lähes puolet lipuista on jo varattu.

Riina Nokso-Koivisto

Imatra. Talousongelmistaan huolimatta Teatteri Imatra tuottaa tänäkin talvena Karelia-saliin suuren musikaaliproduktion. Nine saa ensi-iltansa reilun viikon kuluttua lauantaina.

— Ei tietenkään ollut mukavaa aloittaa musikaalin harjoituksia tietäen, että olemme erityisen syynin alla, ohjaaja Timo Rissanen sanoo.

Hän on kuitenkin saanut tehdä työtään tyydyttävällä tavalla. Säästösyyt eivät ole pakottaneet kompromisseihin.

— Pidän itseäni tarkkana ohjaajana, jolla ei yleensäkään ole budjettien kanssa ongelmia. En seisota esiintyjiä harjoituksissa turhan panttina. Nineen olen saanut kaikki ne elementit, jotka olen halunnutkin.

Esityksen taloudellinen menestys riippuu nyt lipputuloista. Tähän mennessä lipuista on varattu 45 prosenttia.

Ninen ensi-ilta Imatralla on musikaalin ensimmäinen esityskerta koko maassa. Timo Rissanen on itse suomentanut näytelmäkirjailija Arthur Kopitin tekstin.

Musikaalin esitysoikeuksien saaminen oli ainakin osin Rissasen henkilökohtaisten suhteiden ansiota. Ohjaaja tutustui Kopitiin New Yorkissa kymmenisen vuotta sitten.

Nine pohjautuu Federico Fellinin vuonna 1963 ilmestyneeseen elokuvaan 8 1/2. Nuori säveltäjä Maury Yeston oli vaikuttunut teinipoikana elokuvasta ja alkoi vuonna 1973 säveltää siitä musikaalia. Nimeksi tuli Nine, koska Yestonin mielestä hänen musiikkinsa antoi Fellinin elokuvalle sen puuttuvan puolikkaan.

Musikaalin toteutumiseen meni aikaa, sillä kantaesitys nähtiin Broadwaylla vasta vuonna 1982. Näytelmästä tuli kassamagneetti, joka kahmi palkintoja ja jota esitettiin yhtäjaksoisesti yli 700 kertaa.

Elokuvateattereihin tuli edellistalvena Ninen Hollywood-versio, joka ei kuitenkaan saavuttanut samanlaista suosiota kuin alkuperäinen musikaali.

Nine kertoo elokuvaohjaaja Guido Continista, joka kamppailee ura- ja naisongelmien keskellä. Uutta elokuvaa pitäisi aloittaa, mutta inspiraatiota ei löydy. Avioliitto on hajoamaisillaan, eivätkä häntäheikin muut naiset tee elämää yhtään helpommaksi. Mies pakenee Venetsiaan, mutta ongelmat eivät häviä, päinvastoin.

— Parasta musikaalissa on sen felliniläinen maailma intohimoineen ja tuskineen. Mukana on koko ajan kaksi tasoa: Guidon päänsisäinen maailma ja reaalitaso, Timo Rissanen sanoo.

Musiikillisesti Nine on runsas. Musiikinlajit vaihtelevat laidasta laitaan, jopa kirkkomusiikkiin. Myös tanssityylejä nähdään valssista ranskalaiseen revyyseen.

Ninen lavastus tuottaa koreografialle omat ongelmansa. Näyttämöä hallitsevat amfiteatteria muistuttavat portaat, joilla näyttelijöiden on kyettävä tanssimaan.

— Naisten on onnistuttava siinä jalassaan korkeat korot, koreografi Osku Heiskanen muistuttaa.

Nine-musikaalin ensi-ilta Karelia-salissa Imatralla lauantaina 29. tammikuuta.

KUVATEKSTI

Heli Blåfield

Pekka Räty esittää luomisvoimansa kadottanutta elokuvaohjaajaa, jota Sinikka Sokan näyttelemä tuottaja piiskaa tekemään töitä.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto