Yksityiset parkki-sakot yleistyvät

Lappeenrannassa ja Imatralla yksityisen yhtiön valvomia parkkialueita on jo toista sataa. Toiminta on laillista, mutta siitä ei ole lakia.

Timo Laitakari

Yksityinen pysäköinninvalvonta yleistyy Etelä-Karjalassa nopeasti. Vuodenvaihteen jälkeen yksityisessä valvonnassa olevien pysäköintialueiden määrä on kasvanut nopeasti. Parknet Oy:llä on Lappeenrannassa ja Imatralla sopimus yli sadan kiinteistön kanssa.

Yksityisen määräämien sakkojen eli valvontamaksujen laillisuudesta käytiin pitkään kiistaa. Viime maaliskuussa korkein oikeus teki ennakkopäätöksen, joka mahdollisti toiminnan.

Etelä-Karjalassa laajinta toimintaa harjoittaa valtakunnallinen Parknet. Myyntijohtaja Veijo Kiero kertoo, että yhtiö aloitti alueella syksyllä. Ensimmäiset asiakkaat tulivat lokakuussa, ja vuodenvaihteessa asiakkaiden määrä kasvoi tuntuvasti.

Parknetin asiakkaat ovat Kieron mukaan yksityisiä taloyhtiöitä ja muita kiinteistöjä, joilla on ollut ongelmia pysäköinnissä. Parknetin asiakkaita ovat muun muassa Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Lappeenrannan opiskelija-asuntosäätiö, jonka kaikki parkkipaikat ovat nyt valvottuja.

Käytännössä Parknetin valvonnan Etelä-Karjalassa hoitavat pääosin vartiointiliike Turvatiimin vartijat muun työnsä ohessa.

Kun vartijat kirjoittavat maksulapun, he ottavat samalla todisteeksi valokuvat autosta ja parkkialueesta. Kuvissa näkyy myös kellonaika ja päiväys. Näin mahdollisissa riitatapauksissa Parknetilla on todisteet. Sitä yhtiö ei dokumentoi, kuka auton on parkkiin ajanut.

Taloyhtiölle valvonta on maksutonta. Parkkiyhtiö saa rahansa valvontamaksuista.

Lappeenrannan VPK:n pihalle Parknetin kyltit ilmestyivät alkutalvesta. VPK:n puheenjohtaja Isto Kujala on tyytyväinen.

VPK:lla on iso piha, johon on helppo jättää auto. Kujalan mukaan ongelmana oli, että talossa asioiville tai työskenteleville ei riittänyt paikkoja, kun aluetta käytettiin yleisenä parkkipaikkana.

Jos asiasta kävi huomauttamassa, siitä tuli suukopua.

-Tuskailimme asian kanssa monta vuotta, kunnes huomasimme, että tällainen palvelu on olemassa ja vaivan voi ulkoistaa, Kujala sanoi.

Talvella yksi etu on, etteivät lähitalojen asukkaat enää pidä alueella autojaan yön yli. Näin lumenauraus helpottuu.

Yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ei ole lakia, mutta ensi syksynä ehkä jo on. Lakiesitys on eduskunnassa.

Korkeimman oikeuden keväisen päätöksen jälkeenkin avoimia kysymyksiä on monia. Voidaanko esimerkiksi maksua vaatia automaattisesti auton haltijalta, jos tämä kiistää sitä kuljettaneensa?

Jos lakiesitys hyväksytään, maksusta vastaa jatkossa haltija. Esityksessä esimerkiksi myös asetetaan katto maksun suuruudelle: se saa olla korkeintaan normaalin parkkisakon suuruinen.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Lappeenrannan VPK:n pihalla pysäköivät nyt lähinnä ne, joille paikat on tarkoitettu, kertoo puheenjohtaja Isto Kujala. Parknetin valvonnasta ilmoittavat kyltit tulivat pihalle joulukuussa.

Parknet Oy

Perustettu keväällä 2010.

Operatiivinen toiminta käynnistyi loppukesällä.

Toimitusjohtaja Mika Ranta.

Pääomistajat Enova Group Oy ja Tamtronic Oy, yhteensä 85 %. Toimiva johto omistaa 15 %.

Yhtiö ei kerro henkilökunnan määrä tai liikevaihtoa.

Toimii valtakunnallisesti. Valvonta hoidetaan pääosin yhteistyökumppaneiden kautta.

Kirjoittaja:
Timo Laitakari