Fly Lappeenranta osti Esa Korjulan osakkeet ja sovun

Korjula luopui osakekaupan yhteydessä kaikista vaateistaan Fly Lappeenrantaa kohtaan. Haudatuista erimielisyyksistä tuorein liittyi tiettävästi yhtiön viime syksyn liiketoiminnan myyntiin. Siinä Fly Lappeenrannasta tuli pöytälaatikkoyhtiö.

LAPPEENRANTA. Fly Lappeenranta Oy:ssä on tehty osakkuusjärjestelyjä. Yhtiön perustajaosakas Esa Korjula myi eilen omistamansa Fly Lappeenrannan osakkeet Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:lle. Samalla hän sitoutui luopumaan kaikista vaateistaan yhtiötä kohtaan.

Fly Lappeenranta ei ole sitten syyskuun 2010 harjoittanut liiketoimintaa. Yhtiö myi tuolloin liiketoiminsa Lappeenranta Airport Finlad Ltd:lle. Keskiviikkona solmitulla kaupalla Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt osti pöytälaatikkoyhtiön osakkeita.

-Tavoite oli se, että kerralla saadaan asiat sovituksi ja hommat selviksi. Kaikki yhtiöön liittyneet erimielisyydet ovat nyt kummaltakin osapuolelta ohitse, ja olen tyytyväinen ratkaisuun, Korjula totesi.

Hän omisti runsaat kymmenen prosenttia Fly Lappeenrannan osakekannasta. Kaupunkiyhtiöillä on siitä nyt runsaat 80 prosenttia.

Enempää Korjula ei suostunut kaupanteosta kertomaan, ja vähäpuheinen oli myös Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Tom Hultin.

-Olosuhteet ovat muuttuneet ajoista, jolloin Korjula oli perustajaosakkaana. Yhteistyölle ei ollut sellaista pohjaa kuin aikaisemmin, Hultin sanoi ja totesi lisätiedon löytyvän kaupunkiyhtiöiden tiedotteesta.

Sen mukaan Fly Lappeenranta Oy:n osakkaat sopivat osakkuusjärjestelyistä, koska yhtiön alkuperäinen liike-idea ja toimintakonsepti on muuttunut oleellisesti.

Fly Lappeenranta perustettiin loppuvuodesta 2007 jatkamaan Lappeenrannan ja Helsingin välisiä lentoja, jotka Finncomm oli lopettanut. Vuonna 2009 Fly Lappeenrannasta tuli kaupunkiyhtiöiden tytäryhtiö, joka pyöritti lentokentän palvelutoimintoja.

Korjulan mielestä yhtiön vuoden 2008 hallinnossa ja kirjanpidossa oli epäselvyyksiä, ja hän ryhtyi vaatimaan niistä erityistilintarkastusta. Noin vuosi sitten hän nosti yhtiötä vastaan vahingonkorvauskanteen.

Korjula on muun muassa katsonut, että häntä on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti Fly Lappeenrannan vähemmistöosakkaana. Hän on myös ihmetellyt, miten yhtiö kaatui kaupungin syliin vastoin alkuperäistä sopimusta.

Korjulan tuorein erimielisyys yhtiön asioissa liittyy Etelä-Saimaan tietojen mukaan viime vuoden syyskuussa tehtyyn kauppaan. Siinä Fly Lappeenranta myi varsinaisen liiketoimintansa uudelle yhtiölle, Lappeenranta International Airport Ltd.

Kauppahinta oli 150?000 euroa. Lisäksi uusi yhtiö maksaa liiketoiminnasta lentomatkustajien määrän mukaan, kaksi euroa matkustajalta kaupunkiyhtiöille.

Korjula tiettävästi vaati, että matkustajakohtainen korvaus pitää jakaa kaikille Fly Lappeenrannan osakkaille. Hän uhkasi riitauttaa asian ja asetti uudelle sopimukselle määräajan, joka päättyi pari viikkoa sitten.

Fly Lappeenrannan roolina on nyt eilisen tiedotteen mukaan tukea osaltaan markkinointiyhteistyötä lento-operaattorien kanssa. Käytännössä se on pöytälaatikkoyhtiö.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen