Lentokenttäyhtiö kaavailee yksityistä terminaalia

Lappeenranta International Airport haluaa muuttaa kaupungin omistaman lentokonehallin matkustaja-terminaaliksi.

Johanna Sjöholm

LAPPEENRANTA. Lentokenttäyhtiö Lappeenranta International Airport etsii uusia ratkaisuja lentoaseman kehittämiseen. Yritys suunnittelee nyt lentokonehallina toimivan rakennuksen remontoimista matkustajaterminaaliksi.

Lentokonehalli sijaitsee parisataa metriä länteen nykyisestä terminaalista ja sen omistaa Lappeenrannan kaupunki. Lappeenranta International Airportilla on rakennuksesta kymmenen vuoden vuokrasopimus. Nykyään rakennuksessa muun muassa huolletaan lentokoneita.

Lentokenttäyhtiö haluaisi rakentaa hallista terminaalin niin sanotulla halpalentokonseptilla, mikä tarkoittaisi lentoyhtiölle nykyistä alempia maapalvelumaksuja. Noin 1 800 neliömetrin kokoisessa terminaalissa voisi hoitaa kerralla kolmen lentokoneen matkustajat, kun nykyiseen terminaaliin mahtuu vain yksi koneellinen ihmisiä.

Jos järjestelyt sujuvat yrityksen toivomalla tavalla, terminaali on toimitusjohtaja Juha-Pekka Paanasen mukaan mahdollista avata jo kesäkuussa. Henkilökunta on tarkoitus kouluttaa ja heille tarvittavat turvallisuusluvat hankkia jo keväällä.

Yhtiö haluaisi järjestää kaikki terminaalin toiminnot lähtö- ja tuloselvityksestä turvatarkastuksiin yksityisesti. Terminaaliin tulisi myös muun muassa kahvila ja tax free -myymälä. Finavialle jäisi lennonjohto ja liikennöinnin hoito.

— Käytännössä teemme ihan samoja töitä jo nyt. Ongelma on aseman kehittämisessä, sillä nykyisen terminaalin läpäisykyky on erittäin rajallinen. Finavia ei itse tee kehitystyötä, muttei anna muillekaan mahdollisuuksia siihen, Paananen sanoo.

Paanasen mukaan uuden terminaalin perustaminen on vararatkaisu. Mieluisin vaihtoehto olisi edelleen nykyisen terminaalin kehittäminen. Käytännössä se onnistuisi niin, että yritys ostaisi tai vuokraisi terminaalin ja kunnossapitohallin Finavialta.

Lentokenttäyhtiö ja sen edeltäjä Fly Lappeenranta ovat jo parin vuoden ajan neuvotelleet ilmailulaitos Finavian kanssa aseman kehittämisestä. Lappeenrantalaiset ovat halunneet erityisaseman ilmailulaitoksen hinnoittelupolitiikassa Turun ja Tampereen tapaan. Lisäksi kaupalliset palvelut on haluttu paikallisten tahojen hoidettavaksi.

Tammikuun lopussa Finavia ilmoitti torppaavansa lappeenrantalaisten toiveet. Paanasen mukaan Lappeenranta International Airportin toiveena on yhä hyvä henki ja yhteistyö Finavian kanssa.

— Mutta kun heidän kanssa on jo kaksi vuotta jumpattu, seisova vesi on saatava liikkumaan.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle Etelä-Karjala.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Lappeenranta International Airport haluaa remontoida kaupungin omistaman lentokonehallin matkustajaterminaaliksi. Lappeenrannan, Joutsenon ja Imatran kaupunkien sekä EU:n rahoittama halli valmistui vuonna 2004. Halli rakennettiin, koska Lappeenrantaan liikennöivä Golden Air tarvitsi koneilleen yöpymistilan.

Oy Lappeenranta International Airport Ltd

Lappeenrannan kaupunki myi tappiollisen lentoyhtiönsä Fly Lappeenrannan liiketoiminnan Lappeenranta International Airportille viime syksynä.

Kaupan yhteydessä perustetun yrityksen taustalla ovat liikemies Kai Paananen, matkailuyrittäjä Saku Hyttinen ja entinen Fly Lappeenrannan toimitusjohtaja Juha-Pekka Paananen.

Kauppahinta oli 150 000 euroa. Lisäksi uusi yhtiö maksaa kymmenen vuoden ajan kaupungille kaksi euroa per lentokentältä kulkeva matkustaja. Fly Lappeenrannan 1,4 miljoonan euron velat jäivät kaupungille.

Kirjoittaja:
Johanna Sjöholm