Sähkön ja veden liitto pian tosi

Lappeenrannan Energian uusi asiakaspalvelupiste Simolantiellä avautui maanantaina. 21. helmikuuta sinne muuttaa myös Vesi Oy:n asiakaspalvelu.

LAPPEENRANTA. Asiakkaat ovat löytäneet hyvin Lappeenrannan Energia Oy:n uuteen palvelupisteeseen Simolantiellä. Vain muutama ihminen on käynyt kopistelemassa tällä viikolla vanhassa asiakaspalvelussa Valtakadulla. Uusissa tiloissa ovi on käynyt viikon alusta asti normaalit 20-30 kertaa päivässä.

-En ole kuullut, että kukaan olisi kommentoinut muuttoa suuntaan tai toiseen, ihmiset ovat tulleet, hoidelleet asiansa ja lähteneet. Hyviin parkkeerausmahdollisuuksiin on oltu tyytyväisiä, palveluyksikön vetäjä Pia Laakkonen kuvailee.

Uutuuttaan tuoksahtavissa tiloissa asennettiin keskiviikkona vielä vuoronumerojärjestelmää. Eri asioille tulee omat jononsa. Liittymäasiat hoituvat avoimella tiskillä, laskutusasioissa tarjolla on enemmän yksityisyyttä.

Uuteen asiakaspalvelupisteeseen muutti viikon alusta 15 Lappeenrannan Energian työntekijää. Puolentoista viikon kuluttua, 21. helmikuuta he saavat seuraa Lappeenrannan Vesi Oy:n kolmesta työntekijästä.

Maaliskuun alusta alkaen Lappeenrannan Energia ja Lappeenrannan Vesi yhdistyvät. Vesiasioissakaan ei enää asioida kaupungintalolla, vaan asiakkaat saavat samasta paikasta samalla kertaa kaikki lämpöön, maakaasuun, sähköön ja veteen liittyvät palvelut.

Lappeenrannan Energian vanhassa arvotalossa Valtakadulla työskentelee vielä 25-30 energialaitoksen työntekijää. Energia Oy:n toimitusjohtaja Reijo Kolehmainen arvelee, että tämäkin porukka saattaa muuttaa muualle parin-kolmen vuoden sisällä.

Toistaiseksi tiloja vain järjestellään uudelleen, ja niitä voi vapautua vuokrattavaksikin. Talossa on jo yksi vuokralainen, Pöyry Finland Oyj.

Energia Oy:n ja Vesi Oy:n yhdistyessä hitsataan uudelle tavalla yhteen myös talojen henkilökunta. Vedeltä joukkoon tulee vajaat 60, Energialta noin 200 työntekijää.

Tilanne vaatii opintoja puolin ja toisin. Viime viikolla Energian väki perehtyi vesiasioihin, maaliskuussa Veden väki opiskelee energia-asioita.

Ilman yhdistymistä Vesi Oy olisi tarvinnut tuntuvasti lisää väkeä töihin, kun Energialla oli päinvastainen tilanne. Kolehmainen veikkaa, että yhdistymisen jälkeen auki tulee noin 2-5 uutta pestiä.

Varsinkin Vesi Oy:n henkilöstö vastusti voimakkaasti fuusiota, sillä muun muassa työehtojen yhteensovittelu nähtiin hankalaksi.

Viimeisiä työehtoihin liittyviä asioita hiotaan vielä ja tilanteesta tiedotetaan henkilökunnalle ensi maanantaina. Työntekijäpuoli ei siksi halua kommentoida neuvotteluja tässä vaiheessa.

Reijo Kolehmainen kertoo, että tarkoitus ei ole heikentää kenenkään työehtoja.

Kuvateksti

Seppo Rautiovaara

Yhteisen vesi- ja energiapalveluyksikön tilat ovat kolme kertaa suuremmat kuin vanhat sähkölaitoksen palvelutilat. Palveluyksikön vetäjä Pia Laakkonen ja asiakaspalvelupäällikkö Timo Pohjonen eivät ole ensimmäisinä päivinä uudessa paikassa ehtineet paljon istahtaa, sillä viimeistelytöitä on riittänyt.

Hyviin parkkeeraus-mahdollisuuksiin on oltu tyytyväisiä.

Pia Laakkonen

Vesi Oy ja

Energia Oy

yhdistyvät 1.3.

Fuusion perusteita:

Tulossa olevat kymmenien miljoonien eurojen vesi- ja jätevesiratkaisut, joista Vesi Oy ei selviytyisi yksin.

Selvitystyöryhmä arvioi, että päällekkäisyyksien poistamisella säästetään noin 800?000 euroa vuodessa.

Synergiaedut, Vesi Oy:ssa oli kova paine rekrytoida lisää väkeä.

Asiakaspalvelu yhdelle luukulle.

Vesi Oy:stä yhteenliittymään tulee noin 60 työntekijää ja Energia Oy:stä noin 200 työntekijää.

Uusi yhteinen asiakaspalvelupiste sijaitsee osoitteessa Simolantie 18.

Kirjoittaja:
Seija Hackman