Lappeenranta-Taavetti-osuudelle vaihtoehtoinen tiesuunnitelma

Aiemmin esillä olleesta suunnitelmasta laaditaan myös karsittu versio. Sen toteuttaminen olisi parikymmentä miljoonaa euroa halvempaa kuin ykkösversion.

Matti Riihelä

LUUMÄKI. Kuutostien jatko-urakalle Lappeenrannasta Taavettiin haetaan lisäpotkua vaihtoehtoisella, karsitulla tiesuunnitelmalla.

Myös kevyempi ratkaisu sisältää Jurvalan ohituksen eli tieosuuden pahimman pullonkaulan poistamisen.

Tavoitteena on, että urakat Lappeenrannan ja Taavetin välillä alkaisivat mahdollisimman pian sen jälkeen, kun Imatran ja Lappeenrannan välinen osuus on valmis.

-Liikennevirastolta on tullut vaatimus kaikille Ely-keskuksille miettiä mahdollisuuksia hankkeiden karsimiseen, selittää tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen Kaakkois-Suomen Ely-keskuksesta.

-?Karsimista on mietittävä, jos joudutaan todella tiukoille rahoituskuvioille.

Karsitussa versiossa rakentamatta jäisi osuus, joka alkaa kohdasta, jossa Jurvalan ohitus yhtyy nykyiselle tielinjalle ja jatkuu Lappeenrannan puolella Kärjen kylään.

Samoin karsitusta versiosta on poissa Taavetin itäisen ja läntisen liittymän välinen osuus. Yhteensä näille osuuksille kertyy mittaa kymmenkunta kilometriä.

Kustannukset putoaisivat alkuperäisen suunnitelman 77 miljoonasta 55-60 miljoonaan euroon.

RINTA-PORKKUNEN korostaa kuitenkin, että ehdottomana ykköstavoitteena on alkuperäisen suunnitelman eli karsimattoman version toteuttaminen.

Kyseessä on noin 30 kilometrin mittainen osuus Kuutostietä.

-Ilman muuta lähdemme siitä, että osuus Taavetin itäisestä liittymästä Kärjen kylään saakka uusittaisiin kokonaisuudessaan. Karsittu versio on vain kakkosvaihtoehto ja siihen on tyydyttävä ainoastaan siinä tapauksessa, jos kaikki muutkin joutuvat karsimaan.

Molemmat Lappeenranta-Taavetti-osuuden tiesuunnitelmat ovat parhaillaan valmistumassa.

Rinta-Porkkunen uskoo, että ne saadaan hallinnolliseen käsittelyyn kesäkuussa. Suunnitelmien puolesta olisi valmius aloittaa rakennustyöt jo ensi vuonna.

JATKOURAKALLE on todellinen tilaus. Rinta-Porkkusen mielestä liikennemäärät puhuvat puolestaan.

-Liikennemäärät ovat 8 000-10 000 ajoneuvoa, jopa 12 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus kokonaisliikennemäärästä on yli 20 prosenttia. Pahimmillaan 2?500 rekkaa vuorokaudessa. Tavallisesti raskaan liikenteen osuus Suomen valtateillä on 10 prosentin kieppeillä.

Myös kansantaloudelliset tekijät puoltavat hankkeen toteuttamista.

-Jos ajattelee, mihin Suomen kannattaisi nyt satsata, kyllä elinkeinoelämän liikennevirtojen pitäisi merkitä priorisoinnissa jotakin.

-Liikenneturvallisuus tulee sitten siinä samassa, kun väylät saadaan kuntoon.

Rinta-Porkkusen näkemys on, että Lappeenrannan ja Taavetin välisen osuuden uusiminen on saatava ihan kärkipäähän seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon.

Ilman muuta lähdemme siitä, että osuus Taavetin itäisestä liittymästä Kärjen kylään saakka uusittaisiin kokonaisuudessaan.

Antti Rinta-Porkkunen

Vaalisivut netissä

esaimaa.fi/vaalit

Kirjoittaja:
Matti Riihelä