Mustola toipuu hitaasti

Mustolan sataman liikennemäärät ovat vielä kaukana parhaista vuosista. Satama halutaan liittää osaksi Kaupunkiyhtiöitä, mikä tehostaisi satamajohtajan mukaan asiakkaiden hankintaa.

LAPPEENRANTA. Mustolan sataman liikenne on vilkastunut totaalisen nollavuoden 2009 jälkeen. Hyväksi ei viime vuottakaan silti voi sanoa.

Satamassa kävi viime vuonna 83 laivaa, mikä on yli puolet enemmän kuin edellisvuonna.

Kelvollisesta vuodesta 2008 ollaan silti vielä kaukana, silloin laivoja kävi 140.

Rahtitonneja kertyi viime vuonna 191 000. Kasvua edellisvuodesta oli 70 prosenttia.

— Toissavuonna mentiin aivan pohjamutiin. Vaikka viime vuosi oli jo huomattavasti parempi, niin sanotusta normaalivuodesta jäätiin kauas, sanoo satamajohtaja, Lappeenrannan kaupunginsihteeri Juha Willberg.

Varastointikentistä noin puolet on tällä hetkellä käytössä. Se on Willbergin mukaan aivan liian vähän.

Talousluvut näyttävät kuitenkin jo odotettua paremmilta: viime vuonna kaupungin satamalaitos pääsi plussan puolelle noin 30 000 eurolla.

Willberg uskoo, että satama elpyy tänä vuonna niin sanotusti normaalitilaan.

Myös Mustolan satamassa ja varastoalueella toimivat yritykset näkevät tulevaisuuden valoisana. Kuljetus- ja varastointiyritys CHS Logistics palkkaa kevään aikana reilut 20 uutta työntekijää ja ennustaa liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna noin kolmanneksella (ES 4.2.).

Myös satamaoperaattori Saimaa Terminalsin tuotantojohtaja Hannu Kaipainen kertoo, että kuluva vuosi näyttää jo huomattavasti vilkkaammalta kuin edellinen.

— Ainakin tuolla asiakaskunnassa ollaan erittäin aktiivisesti liikkeellä.

Lappeenrannan kaupunki etsii uusia ratkaisuja sataman kehittämiseksi. Yksi muutos on tulossa jo muuttuvan lainsäädännön takia. Vireillä olevan lakimuutoksen mukaan kuntien liikelaitokset ja muut yksiköt, jotka toimivat vapailla markkinoilla, on yhtiöitettävä. Muutos koskee myös kunnallisia satamia.

Lappeenrannassa asia aiotaan ratkaista yhdistämällä sataman liiketoiminta Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöiden tytäryhtiöön Free Zoneen, jolla on vapaavarastoalueet Mustolassa ja Raipossa.

— Pienestä satamasta ei ole järkevää tehdä omaa yhtiötä. Sataman ja Free Zonen toiminnot täydentävät toisiaan, joten ratkaisu on mielestäni erittäin luonteva, Willberg sanoo.

Yhtiöittämisen on tapahduttava nykytiedon mukaan vuoteen 2013 mennessä. Willbergin mielestä muutosta ei kuitenkaan kannata lykätä. Periaatesopimus asiasta olisi järkevää tehdä jo tänä keväänä samassa yhteydessä, kun kaupunki miettii yhtiöidensä rakennetta muutenkin uusiksi.

Tähän asti Willberg on hoitanut satamajohtajan tehtävää muiden töidensä ohella. Free Zonesta taas on vastannut Yritystilan toimitusjohtaja.

Willbergin mielestä laajentuvalle Free Zonelle pitäisi irrottaa oma vastuuhenkilö kaupunkikonsernin sisältä.

— Päätoiminen henkilö ehtisi keskittyä uusien asiakkaiden etsintään ja markkinoinnin tehostamiseen.

Kuvateksti

Heli Blåfield

Mustolan satamassa monet asiat ovat hyvin. Valtatiet 13 ja 6 ovat ihan vieressä, samoin rautatie ja Saimaan kanava. Sataman käyttö on kuitenkin viime vuosina jäänyt vaisuksi.

83

Mustolan satamassa kävi viime vuonna 83 laivaa.

Kirjoittaja:
Johanna Sjöholm