Rengasralli kiihtyy Mustolassa

CHS Logistics vie Mustolan sataman kautta Venäjälle tänä vuonna yli kolme miljoonaa rengasta. Uusia työntekijöitä palkataan 20—25.

Johanna Sjöholm

LAPPEENRANTA. Hehtaarinen varastohalli Lappeenrannan Mustolassa on lastattu kattoa myöten täyteen autonrenkaita. Kumi tuoksuu vahvasti. Arviolta 600 000—700 000 Japanista tuotua rengasta odottaa lähtöä Venäjälle.

Kuljetus- ja varastointiyritys CHS Logistics aloitti rengasrallin Mustolassa kymmenen vuotta sitten. Tänä vuonna yritys vie renkaita Venäjälle yli kolme miljoonaa kappaletta.

LISÄNSÄ työhön tuo nastoitus. Viime vuonna Mustolassa laitettiin talvikuntoon noin 300 000 rengasta, tänä vuonna määrä kasvaa 700 000:een.

Nastoitusurakkaa varten CHS palkkaa 20—25 uutta työntekijää. Paikallisjohtaja Pekka Salmisen mukaan rekrytointi on vielä kesken. Hakemuksia tuli runsaasti, kaikkiaan noin 120.

Samalla väen lisääntymisen kanssa nastoituskoneiden määrä kasvatetaan kolmesta seitsemään.

REKRYTOINNIN jälkeen nastoitus työllistää Lappeenrannassa noin 40 henkilöä. Lisäksi CHS Logisticsilla on Mustolassa yhteensä noin 40 työntekijää varastossa ja hallinnossa. CHS-konsernin osakkuusyritys Tempron väki kasvattaa määrää Mustolassa vielä päivittäin 10—50:llä.

— Kun nastoitus pääsee kesällä huippuunsa, meitä on täällä parhaimpina päivinä yli sata, Salminen laskee.

CHS LOGISTICSIN liikevaihto oli viime vuonna kymmenen miljoonaa euroa, tänä vuonna sen arvioidaan kasvan 15,7 miljoonaan. Salmisen mukaan Lappeenrannan-toimintojen osuus liikevaihdosta on noin kymmenen miljoonaa.

Pahimman talouslamankin aikaan yritys onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan ja -voittoaan.

— Meillä on mennyt olosuhteisiin ja tilanteeseen nähden hyvin. Totta kai olemme viime vuosina olleet muiden tapaan tavallista varovaisempia. Väitän kuitenkin, että omistajamme ovat päätöksenteossa keskimääräistä rohkeampia.

Viime vuonna liikevaihtoa paisutti muun muassa yrityskauppa, jossa CHS osti kuljetusyritys Geodis Wilsonin Lappeenrannan-toiminnot. Samalla varasto- ja huolintapuolen työntekijämäärä kasvoi noin 20:lla.

RENKAIDEN lisäksi CHS kuljettaa Mustolan kautta maailmalle, lähinnä Venäjälle, esimerkiksi elektroniikkaa. Asiakasyritykset ovat japanilaisen lisäksi muun muassa venäläisiä ja suomalaisia.

Yrityksellä on Mustolan vapaavarastoalueella katettua varastotilaa yhteensä 47 000 neliömetriä.

KUVATEKSTI

Heli Blåfield

Mikko Hammaren ja Toni Rossi nastoittivat renkaita Mustolassa keskiviikkona. Kone iskee nastat renkaisiin niiden mallin ja koon mukaan. Ihmisen tehtävä on viimeistellä työ ja varmistaa sen laatu.

CHS-konserni

Yksityinen suomalainen logistiikkayritys.

Myy tapahtumalogistiikkapalveluita näyttelyihin, messuille ja kulttuuritapahtumiin. Lisäksi tarjoaa muun muassa varastointi-, logistiikka- ja huolintapalveluita.

Toimintaa Lappeenrannassa, Helsingissä ja Kotkassa.

Vakituisia työntekijöitä noin sata, kokonaisvahvuus noin 200.

Emoyhtiöllä CHS Holdingin toiminta käynnistyi vuonna 1990, CHS Logisticsin vuonna 1996.

Konsernin omistavat toimitusjohtaja Heikki Halmetoja (49%) ja hallituksen puheenjohtaja Bjarne Lindroos (51). CHS Logisticsista he omistavat 80 prosenttia, loput on lappeenrantalaisen Eero Saikkosen perheen holding-yhtiön Transtip Oy:n omistuksessa.

Kirjoittaja:
Johanna Sjöholm