Joutsenon ratapiha voi tarvita turvapuskimen

Liikennevirasto tutkii pikaisella aikataululla Joutsenon ratapihan turvallisuuspuutteet. Radio-ohjaus yleistyy ratapihojen vaihtotöissä.

Ilpo Leskinen

LAPPEENRANTA. Junan suistuminen Joutsenon ratapihalta Saimaantielle on epätodennäköistä. Liikennevirasto selvittää kahden onnettomuuden jälkeen, onko riski silti olemassa ja onko ratapihalla muita tiedostamattomia turvallisuusriskejä.

Liikenneviraston kunnossapidon Itä-Suomen aluepäällikkö Seppo Mikkonen pitää mahdollisena, että ratapihan turvallisuutta joudutaan parantamaan.

RATAPIHALTA kohti Saimaantietä ulottuvan pistoraiteen päässä on tavanomainen päätepuskin. Siihen voidaan Mikkosen mukaan asentaa erikoisturvapuskin, jollainen saatiin Helsingin rautatieasemalle taannoisen onnettomuuden jälkeen.

-Turvapuskin pysäyttää junan hallitusti kovastakin vauhdista. Sen sijaan betoniseinämästä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

JOHTAVA asiantuntija Tomi Anttila Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista kertoo, että ratapihan vaihtotöissä nopeudet ovat alhaisia. Tällöin tavanomainen päätepuskin riittää yleensä pysäyttämään junan.

-Kun juna törmää päätepuskimeen ja menee siitä yli, liike pysähtyy hyvin nopeasti. Juna ei kulje maastossa tai edes asfaltilla.

-Koska ratapihalla on sattunut kaksi samanlaista onnettomuutta lyhyen ajan sisällä, herää kuitenkin kysymys, löytyykö turvallisuudesta parannettavaa, Anttila sanoo.

RATAPIHOJEN vaihtotyöt siirtyvät veturinkuljettajilta muulle henkilökunnalle. Samalla kalustoa liikutellaan yhä useammin radio-ohjauksella.

Veturimiesten liitto ja VR sopivat vuonna 2007 vaihtotöiden siirtämisestä VR:n muille työntekijöille.

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Risto Elonen kertoo veturimiesten pitäneen riittävää turvallisuuskoulutusta muutoksen kynnyskysymyksenä.

RATAPIHOJEN vaihtotöihin ja kauko-ohjaukseen pätevöidytään Liikenteen turvallisuusviraston Trafin vahvistamalla koulutusohjelmalla.

-En voi mennä sanomaan, että radio-ohjaus olisi muuttanut ratapihatöitä turvattomampaan suuntaan.

-Työohjeiden ehdoton noudattaminen on välttämätöntä, teki vaihtotyötä veturinkuljettaja tai radio-operaattori, Elonen sanoo.

RADIO-OHJAUSTA on käytetty ratapihoilla parisen vuotta.

VR:n turvallisuusjohtajan Yrjö Poutiaisen kokemusten perusteella radio-ohjaus ei ole sen riskialttiimpaa kuin manuaalinen työ.

-Tekniikkaan ei liity erityisiä ongelmia. Ratapihojen vaihtotyö on kuitenkin tiheärytmistä.

-Vaihtotyö perustuu pitkälti inhimilliseen tekemiseen, asioiden havainnointiin ja reagointiin. Jarrutusvirheitä tai arviointivirheitä saattaa siten tulla, Poutiainen sanoo.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen