Matkailun yhteismarkkinointi tutulla gosaimaa.com -brändillä

Vuotuinen 1,45 miljoonan euron satsaus Etelä-Karjalan markkinointiin on suomalaisittain omaa luokkaansa. Kampanjat käynnistyvät touko-kesäkuussa.

Anne Kotiharju

Etelä-Karjala nousee ”Suomen matkailun uudeksi menestystarinaksi” suomalaisittain poikkeuksellinen suurella vuotuisella 1,45 miljoonan euron satsauksella. Etelä-Karjalan matkailuyhtiö Gosaimaa julkisti keskiviikkona yhteismarkkinoinnin uuden brändin. Se on tutunoloinen gosaimaa.com.

-Suomessa ei ole vastaavaa markkinointiponnistusta tehty. Siitä kiitos. Täällä pistetään asiat kerralla kuntoon eikä lähdetä näpertelemään, sanoo yhteismarkkinoinnin veturi, toimitusjohtaja Juha Tanskanen Pohjolan Myllystä.

Gosaimaan kolmen vuoden vuosibudjetista 1,45 miljoonasta eurosta 1,2 miljoonaa on hankerahaa. Etelä-Karjalan liitto on alustavasti näyttänyt vihreää valoa siltä odotetulle 720 000 eurolle. Imatran Kehitysyhtiö ja Lappeenrannan Seudun yrityspalvelut satsaavat 300 000 ja yritykset 430 000 euroa. Yritysten osuudesta on saatu kokoon 350 000 euroa. Keskeisimmät matkailutoimijat ovat jo mukana.

Gosaimaan hallituksen puheenjohtaja Jukka-Pekka Pajunen kertoo, että esimerkiksi Etelä-Karjalan Osuuskauppa olisi tulossa mukaan. Lisäksi yrityksille suunnatun keskiviikkoiltaisen tilaisuuden jälkeen toivotaan lisää tulijoita yhtiöön.

-Näkyvyyttä gosaimaa.com -nettisivuilla saa vain maksamalla osallistumismaksun. Se on pienimmillään 300 euroa, kertoo Pajunen.

Yhteistä markkinointiprojektia on tähän asti valmisteltu puolitoista vuotta sitten myönnetyllä rahoituksella. Uusi potti alkanee kulua touko-kesäkuussa, jolloin varsinaisia kampanjoita näkyy muun muassa teiden varsilla, lehdissä ja tv:ssä.

Gosaimaa toimii täysin ostopalvelujen varassa. Asioita vie eteenpäin yritysvetoinen hallitus. Pajunen arvioi, että 10 prosentista Gosaimaan budjetista menee hallintoon ja loput näkyvyyteen.

-Ja yritykset tietenkin huolehtivat omasta markkinoinnistaan normaalin tapaan. Jos Saimaa Gardens satsaa tähän 75?000 euroa, on se vain 10 prosenttia sen koko markkinointibudjetista.

Kärkituotteita ovat Saimaa-elämys, kylpylät, golf ja tapahtumat sekä ostosmatkailu. Matkailijamäärän ja -tulojen pitäisi kasvaa 10-20 prosenttia vuodessa.

Kotimaa ja erityisesti Helsingin seutu sekä Saimaasta 300 kilometrin säteellä olevat alueet ovat tärkein kohdemarkkina. Kohteena on myös Venäjä ja etenkin Pietarin seutu sekä Keski-Euroopan ne alueet, joista on lentoliikennettä Lappeenrantaan.

Pajunen kiittelee siitä, että julkisen sektorin tukema hanke on annettu yritysvetoiseksi.

-Nostan hattua kaupunkien johdolle.

Kampanjoiden aika myöhäiseen liikkeellelähtöön on osaltaan vaikuttanut Markkinaoikeudessa ratkaisematta oleva valitus tarjouskilpailusta. Pohjolan Myllyn sopimus on edelleen allekirjoittamatta.

-Haemme Markkinaoikeudelta väliaikaista täytäntöönpanolupaa, kertoo Aki Keskinen Kehystä ja uskoo, että hanke voi edetä erilaisilla järjestelyillä.

KUVATEKSTI

Heli Blåfield

Tavoitteena on tehdä Etelä-Karjalan alueesta Suomen matkailun uusi menestystekijä, hehkutti Jukka-Pekka Pajunen. Taustalla suunnitelmia esitellyt Juha Tanskanen.

Gosaimaa Oy:n hallitus

Puheenjohtaja Jukka-Pekka Pajunen, Holiday Club Resorts Hannu Saarinen, Imatran Kylpylä Eeva-Liisa Nilsen, Restel Pentti Karhu, YIT Rakennus Oy Titta Pitman, Saimaa Gardens Jukka Suninen, Remal Oy Aki Keskinen, Kehy Markus Lankinen, LSYP Kotimaa 600 000 euroa Kesä 160 000 (media) Syksy, talvi 190 000 Kokous 50?000 Toimenpiteet 190 000 Venäjä 350 000 euroa

Mediat 250 000

Matkanjärjestäjät, mediavierailut, promot 100 000 Keski-Eurooppa/lentoliikenne 250 000 euroa

Muut palvelut 250 000

Johto, mainostoimisto, kansainväliset palvelut 150 000 Vararesurssit, siirtymävaihe 100 000

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju