Saimaa Linesin konkurssista suuret korvausvaatimukset

Hallituksen jäseniltä vaaditaan vahingonkorvauksia 3,9 miljoonaa euroa. Lappeenrannan velkasaatavat ovat lähes 900 000 euroa.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Huolintayhtiö Saimaa Linesin sekava konkurssi on poikinut isot vahingonkorvausvaatimukset. Velalliset hakevat yhtiön hallituksen jäseniltä yhteisvastuullisesti 3,9 miljoonan euron korvauksia Lappeenrannan käräjäoikeudessa.

Vaatimusten perusteluna on muun muassa viime vuonna yhtiössä tehty erityistilintarkastus. Velallisten mukaan tarkastus osoitti, että Saimaa Linesin ja sen emo- ja tytäryhtiöiden väliseen mittavaan rahaliikenteeseen liittyi osakeyhtiölain rikkomuksia.

Yksi suurimmista velkojista on Lappeenranta, jolle konkurssi on aiheuttanut lähes 900 000 euron tappiot. Lappeenrannan Yritystila Oy:llä on lähes 700 000 vuokrasaatavat Mustolan sataman tiloista. Lisäksi kaupungilta jäi saamatta yli 170 000 euroa vuokrasaatavia Tullitien tiloista.

Muita isoja velkojia ovat muun muassa Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Aktia Pankki, Finnvera ja verottaja.

Pesäluettelon mukaan Saimaa Linesilla oli varoja vajaat miljoona euroa ja velkoja 5,5 miljoonaa. Yhtiö oli maksukyvytön jo 2006, mutta konkurssiin se asetettiin vasta kesällä 2010.

Velalliset vetoavat vaatimuksissaan yhtiön hämäriin omistusjärjestelyihin. Saimaa Linesin osakkeet myytiin 2006 Muutoslogistiikka Oy:lle, josta tuli emoyhtiö. Samaan aikaan Saimaa Lines lainoitti varatonta ja ylivelkaista Muutoslogistiikkaa 1,9 miljoonalla eurolla.

Velkojien mukaan lainoitus oli laitonta, sillä lainalle ei ollut vakuutta, siitä ei tehty velkakirjaa eikä yhtiön hallitus käsitellyt laina-asiaa lainkaan.

Lisäksi velkojien mukaan Saimaa Linesin osakkeiden myyminen Muutoslogistiikalle tapahtui osakeyhtiölain vastaisesti käyttämällä kauppaan Saimaa Linesin velaksi antamia rahoja.

Laina taas johti osaltaan yhtiön maksukyvyttömyyteen ja yrityssaneeraukseen. Muutoslogistiikkakin asetettiin viime kesänä konkurssiin, joka raukesi varojen puutteeseen.

Tappiollinen tytäryhtiö Futurawings sai Saimaa Linesilta vuoden 2007 tienoilla yhteensä viisi miljoonaa euroa lainaa ja konserniavustuksia. Futurawings päätyi yrityssaneeraukseen 2007 ja konkurssiin viime kesänä. Velkojien mukaan isolle velalle ei ollut liiketaloudellista perustetta.

Saimaa Lines perustettiin 1968 suomalais-neuvostoliittolaiseksi yhteisyritykseksi valtiosopimuksella. Myöhemmin se keskittyi kuljetus-, varastointi- ja huolintapalveluihin Venäjän ja IVY-maiden liikenteessä.

Suomalaisomistukseen yhtiö tuli 1980-luvulla, ja viimeiseksi omistajaksi jäi Reijo Niiranen perheineen. Viimeisinä aikoina yhtiöllä oli toimintaa Lappeenrannassa, Kouvolassa, Kotkassa, Haminassa, Niiralassa, Turussa, Moskovassa ja Singaporessa.

Työntekijöitä oli konkurssihetkellä 51. Yhtiö on ollut epäiltynä tullin tutkimassa Outokummun kaksoislaskutus- ja rahanpesujupakassa.

Korvausvastuussa oleva Saimaa Linesin hallitus

Hallituksen puheenjohtaja ja yhtiön omistaja, helsinkiläinen Reijo Niiranen.

Niirasen poika Petri Niiranen, entinen aktiivikoripalloilija ja nykyinen koripallovalmentaja.

Lappeenrantalainen yhtiön viimeinen toimitusjohtaja Ilkka Trygg.

Entinen Merenkulkulaitoksen ylijohtaja Kyösti Vesterinen, joka sai potkut lahjusjupakan vuoksi 2000 ja ehdollisen vankeustuomion 2003.

Eero Pilkama, MTV3:n eläkkeellä oleva toimitusjohtaja.

Lappeenrantalainen Jaakko Kilpeläinen, entinen Saimaa Linesin toimitusjohtaja ja Arktos Group -liimapuuyhtiön liikemies.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara