Imatran raja-asema Suomen ykköskohde Enpi-ohjelmassa

Rajaliikenteen isot kohteet valmistellaan EU-komission tarkastuskierrokselle kesän kuluessa. Imatran raja-aseman laajennuksen kustannukset ovat noin 11 miljoonaan euroa.

Jyrki Nuottimäki

IMATRAN raja-aseman laajennus on kiireellisin kohde Liikenneviraston, Tullin ja Rajavartiolaitoksen Enpi-rahoituksessa. Muita kohteita ovat Nuijamaan raja-aseman kehittämiskuviot, Simola—Vainikkala tien rakentaminen ja Saimaan kanavan rakenteiden parantaminen.

Liikenneviraston kansainvälisten asioiden koordinaattori Jukka Torniainen kertoo, että kaikki osapuolet pitävät Imatran raja-asemaa tärkeysjärjestyksessä ykkösenä. Muilta osin hankepriorisointia ei ole tehty.

Imatran raja-aseman kehittämiseen liittyy uusia liikennejärjestelyjä sekä Tullin ja Rajavartiolaitoksen rakennukset ja laitehankinnat.

— Investointien arvo on 10—11 miljoonaa euroa. Kustannukset tarkentuvat, kunhan aseman toimijat päättävät omista tarpeistaan, Torniainen kertoo.

LIIKENNEVIRASTO tekee muistakin kohteista esitykset, mutta Torniaisen mukaan kaikkien läpimenosta ei ole takeita tässä vaiheessa.

— Muitten osalta kustannukset vaihtelevat 3—7 miljoonan euron haarukassa. Kolme viranomaistahoa hakevat rahoitusta kohteille yhdessä, mutta jokainen hoitaa oman alaprojektinsa toteutuksen itsenäisesti.

RAJATOIMISTON päällikkö, majuri Matti Pitkäniitty Kaakkois-Suomen rajavartiostosta sanoo Imatran projektin sattuvan vartioston aikaikkunaan hyvin, koska Vaalimaan raja-aseman kehittäminen on jo menossa eteenpäin kansallisella rahoituksella.

— Imatralla liikenteen kova kasvupaine edellyttää laajennuksia. Meille kahden rajanylityspaikan kehittäminen samanaikaisesti on aikamoinen haaste, joten on hyvä, että Nuijamaalla Enpi-ohjelman tavoitteet kohdistuvat enemmän liikennejärjestelyjen rakentamiseen.

Pitkäniityn mukaan Imatralle tarvitaan lisää tarkastuskapasiteettia. Rajanylityspaikka laajenee isommaksi. Paikoitusalue kasvaa ja aseman tiloihin on tulossa uutta rajatarkastusautomatiikkaa. Rakennusten osalta yhteistyökumppanina on on Senaatti-kiinteistöt.

ELY-KESKUKSEN toiminnanohjauspäällikkö Jyrki Karhula pitää Liikenneviraston osalta kakkoshankkeena Mustolan ja Metsä-Kansolan välille rakennettavaa rekkakaistaa. Sen kustannusarvio on noin seitsemän miljoonaa euroa.

— Seuraavina listalla ovat Vainikkalan ja Simolan tieyhteyden parantaminen sekä Saimaan kanavan rakenteiden kunnostaminen.

Enpi-rahoituksen hankekuvaukset on jätettävä 19.7. mennessä. Ehdot täyttävistä hakemuksista komissio pyytää perusteelliset hakemukset lupapäätöksineen.

Lopullinen hyväksyminen voi tulla aikaisintaan loppuvuonna.

Jukka Torniainen toivoo, että rakentaminen voisi ajoittua vuosille 2012—2013, koska paineet ovat kovat nopeille ratkaisuille.

Enpi-ohjelmat

Suomen ja Venäjän rajoilla toteutettava Enpi CBC -ohjelma on osa EU:n ja Venäjän välistä strategista kumppanuutta, johon EU on varannut yhteensä 11,5 miljardia euroa vuosille 2007—2013.

Kaakkois-Suomi—Venäjä Enpi CBC -ohjelman rahoitus on yhteensä 72 miljoonaa euroa, josta EU:n osuus on 36 miljoonaa, Suomen 18 miljoonaa ja Venäjän 18 miljoonaa euroa. Rahojen jakoa hallinnoi Etelä-Karjalan liitto.

Ohjelman toimintalinjoja ovat taloudellisen kehityksen edistäminen, tehokkaat ja turvalliset rajat, ympäristön suojelu sekä sosiaalinen kehitys ja kansalaisyhteiskunta. Rajaliikenteeseen liittyvät hankkeet käsitellään virallisten hakukierrosten ulkopuolella.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki