Laaturaitti yhdistää parhaat pyöräilyreitit

Etelä-Karjalaan tehdään yhtenäinen, opastettu ja muutenkin hyvin varustettu kevyen liikenteen raittiverkko. Sillä pääsee polkemaan Kuutostien kupeessa pitkin maakuntaa ja monin paikoin myös poikin.

Leena Sallinen

Pyöräilijät saavat Etelä-Karjalaan laaturaitin autoilijoille levennetyn Kuutostien kupeeseen. Se on yhtenäinen kevyen liikenteen raitti, joka alkaa idässä Ruokolahden Rasilasta ja jatkuu aikanaan toivon mukaan Luumäen Taavettiin asti.

Toistaiseksi lähes yhtenäistä raittia riittää runsaan 60 kilometrin matkalle Rasilasta Lappeenrantaan. Siinä on osin entisiä pyöräteitä, ja uusia osuuksia on rakennettu ja rakennetaan Kuutostien remontin yhteydessä.

Korvenkylästä tehdään puuttuva pätkä länteen päin Jänhiälän risteykseen, mistä raitti on rakennettu Rantatien vartta myöten Joutsenon keskustaan.

Toinen pätkä puuttuu Lappeenrannassa Muukon ja Pontuksen väliltä. Se tehdään vajaan parin kilometrin matkalle Muukontien varteen. Rahoituspäätöstä tälle pätkälle odotellaan Liikennevirastosta alkukesästä.

Laaturaittia valmistellaan Lappeenrannan kaupungin vetämässä hankkeessa, jossa ovat mukana Etelä-Karjalan liitto ja Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus). Konsulttina on liikennealan suunnittelutoimisto Trafix.

Raitin linjauksista ja opastuspisteistä on valmistunut luonnos kuntien arvioitavaksi.

Siinä on osoitettu Kuutostietä myötäilevä pääraitti, josta on haara paitsi itäpäässä Rasilaan, myös Lappeenrannasta Taipalsaaren kirkolle ja Lemin Kuukanniemeen. Lisäksi luonnoksessa on sivuraitteja.

-?Tavoitteena on saada aikaan laadukas raittiverkko, joka palvelee paikallisia asukkaita ja tarjoaa kivoja pyöräilyreittejä myös matkailijoille, kertoo maankäyttöpäällikkö Marjo Wallenius Etelä-Karjalan liitosta.

Hänen mukaansa pääraitti ja sivuraitit varustetaan erilaisilla opasviitoilla. Raiteille suunnitellaan myös penkkejä ja muuta lepohetkien varustusta.

Raittilinjaukset elävät vielä etenkin Imatran, Joutsenon ja Lappeenrannan keskusta-alueilla, joilla myös pääraitti yhtyy paikalliseen pyörätieverkkoon. Lappeenrannassa pääraitti erkanee luonnoksen mukaan Kuutostieltä Muukossa ja palaa Kuutostielle lännessä ennen uutta Mikkelintien monitasoristeystä.

Siitä raittia on rakennettu länteenpäin Kuutostien varteen Kärjen kylään asti. Sinne päättyy toistaiseksi myös Kuutostien nelikaistainen osuus. Raitin rakentaminen Taavettia kohti riippuu Kuutostien jatkoremontin aikataulusta ja rahoituksesta.

Mikkelintien varteen raittia on toistaiseksi tehty Lemin risteykseen asti. Jatko siitä Kuukanniemeen on vasta toivelistalla, samoin muun muassa sivuraitin rakentaminen Ilottulantien varteen.

Kuutostien ja Mikkelintien risteyksessä on oma silta kevyen liikenteen raitille. Se päättyy toistaiseksi länsisuunnassa muutaman kilometrin päähän. Itäänpäin raitille tulee opasteet Lappeenrannan keskustan kauttakulkuun.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen