Osa matkailuyrittäjistä vierastaa Gosaimaan hanketta

Gosaimaa haluaa kerätä kampanjaan vajaat puoli miljoonaa euroa alan yrittäjiltä. Ainakin osa yrittäjistä kaipaa suunnitelmiin lisää konkreettisuutta.

Matti Saarela

Gosaimaa sai Etelä-Karjalan maakuntaliitolta tiistaina kaksi miljoonaa euroa ja alueen kunnilta 900 000 euroa alueen matkailun markkinointiin.

Alan yrittäjiltä on tarkoitus kerätä markkinointihankkeeseen vielä vajaat puoli miljoonaa euroa. Mukaan pääsee 300-30?000 euron panostuksella. Monille alan yrittäjille on vielä toistaiseksi jäänyt epäselväksi, mitä kaikkea omilla ja veronmaksajien rahoilla saa.

Osa yrittäjistä mieltää Gosaimaan markkinointihankkeen ensisijaisesti imatralaisten kampanjaksi, jolla pyritään markkinoimaan Imatran kylpylän ja lokakuussa käynnistävän Holiday Club Resortsin Rauhan kylpylän palveluja.

Saimaa Travelin toimitusjohtaja Kirsti Laine muistuttaa siitä, että tällainen hanke edellyttää tasapuolisuutta. Hankkeeseen mukaan lähtevä yrittäjä tai yritys laittaa likoon omat rahansa.

-Vaadittu 30 000 euron panostus merkitsee meille sitä, että summan keräämiseksi pitää myydä tuotteita 300 000 euron edestä, Laine sanoo.

LAINETTA ja monia muita alan yrittäjiä harmittaa se, etteivät Gosaimaan edustajat ole ottaneet yhteyttä. Ei, vaikka esimerkiksi Ysituotteen toimitusjohtaja Saku Hyttinen pitää Saimaan risteilyjä yhtenä markkinointihankkeen kärkituotteista.

-Jos tämän asian sanoo positiivisesti, niin yhteyttä on syytä pitää molemmin puolin. Kun tässä on tapahtunut niin paljon uutta, toivoisimme, että Gosaimaan puolella oltaisiin aloitteellisia, Laine sanoo.

Laineen mukaan tapaamista Gosaimaan edustajien kanssa on yritetty järjestää, mutta se ei ole toteutunut erilaisten yhteensattumien takia.

-Me haluaisimme keskustella näistä markkinointiasioista eli siitä, millainen paketti sieltä otetaan. Me kaikki alueen yrittäjät olemme huolissamme siitä, miten tätä markkinointia järjestetään.

MAAKUNNAN suurista matkailualan toimijoista Gosaimaan yhteismarkkinoinnissa on mukana Etelä-Karjalan osuuskauppa. Toimitusjohtaja Ahti Mannisen mukaan Eekoo on sitoutunut hankkeeseen vuodeksi. Manninen kaipaa markkinointisuunnitelmaan konkreettisuutta.

-Kaipaamme suunniteluun lisää konkreettisuutta, tietoa siitä millaisia mainoksia, missä välineissä ja millaisella aikataululla niitä on tarkoitus julkaista, Manninen sanoo.

-Kokonaisuus hahmottuu huonosti. On vain luvattu, että siihen saadaan paljon rahaa.

TAPAHTUMIEN järjestäjistä Imatra big band on mukana Gosaimaan markkinointikampanjassa. Toiminnanjohtaja Pekka Laasonen toivoo, että kampanja toisi festivaalille lisää näkyvyyttä ennen kaikkea Helsingin seudulla.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Gosaimaan markkinointikampanjaan on budjetoitu Suomen oloissa huomattavan suuri summa rahaa. Ainakin osalle matkailualan yrittäjistä on kuitenkin vielä jäänyt epäselväksi, mitä kaikkea tällä rahalla, noin 3,6 miljoonalla eurolla, on tarkoitus tehdä.

Kirjoittaja:
Matti Saarela