Kuutostien jatkorakentaminen ykköshankkeeksi selonteossa

Etelä-Karjalan Enpi-rahoituksen kohteet ovat vahvoilla, kun niistä päätetään elokuussa.

Jyrki Nuottimäki

KAAKKOIS-SUOMEN ELY-keskuksen johtaja Antti Rinta-Porkkunen nostaa hallituksen liikennepoliittiseen selontekoon alueen ykköskohteena Kuutostien jatkorakentamisen Taavetin ja Lappeenrannan välillä.

— Tieosuuden ongelmat täyttävät kaikki vaatimukset, joita uusi hallitus suosii liikenneväylien rakentamisessa. Kuutostien jatkorakentaminen on ELYn selkeä ykkösinfrahanke.

Rinta-Porkkunen toivoo, että alueen kaikki edunvalvojat tekevät työtä tämän tavoitteen eteen, vaikka tieosuus täyttää hallitusohjelman edellyttämät kaikki kriteerit. Myös tiesuunnitelmat ovat valmiina.

— Jos tämä kohde ei pärjää kärkihankkeena, niin mikä sitten. En keksi muuta estettä tielle kuin aluepolitiikan.

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Timo Puttonen sanoo vahtineensa asiaa pitkään.

— Olen ollut siinä kuin ketun pesällä, ja olen rakentamisen liikkeelle lähdöstä hyvin luottavainen. Olisi huutava vääryys, jos sitä ei saada syksyn selontekoon.

Vaikka hallitusohjelmaan nimettiin vain kolme liikennehanketta, Rinta-Porkkusen mielestä ohjelma antaa Kaakkois-Suomen tavoitteille hyvän selkänojan.

— E18-tie viedään ohjelman mukaan moottoritienä loppuun saakka Koskenkylästä Vaalimaalle. Lisäksi ohjelman kirjaus rajaan liittyvistä liikenneongelmista on meille hyvä, koska nyt näitä tarpeita on tuotava selvityksinä esille.

Liikenneväylien rakentamista ruokkii jatkossa myös Kaakkois-Suomen ja Venäjän Enpi-ohjelma.

Puttonen kertoo rajanylitystä parantavien liikennehankkeiden kokonaisrahoitukseksi noin 45 miljoonaa euroa. Se jakaantuu puoliksi Suomen ja Venäjän puolella rakennettaviin kohteisiin.

Puttonen uskoo Etelä-Karjalan hankkeiden menestyvän, kun EU:n seurantakomissio tekee rahoituspäätöksiä elokuun lopulla.

— Imatran raja-aseman laajennus, Nuijamaan raja-aseman liikennejärjestelyt, rekkakaistan pidentäminen Kuutostielle ja Simola—Vainikkala-tien rakentaminen ovat vahvoilla.

Venäjä on listannut Puttosen mukaan kolme hanketta. Kohteina ovat Svetogorskin raja-asema, uuden sillan rakentaminen Svetogorskin ja Viipurin väliselle tielle sekä tieosuuden parantaminen Parikkalan raja-asemalle.

— Turistiliikenteen avaaminen Parikkalan raja-asemalla on ollut kiinni siitä, että Venäjän puolella siihen ei ole ollut edellytyksiä. Jos venäläisten esitys menee läpi, tähänkin asiaan saadaan korjaus, Puttonen sanoo.

Tien rakentaminen Venäjän puolella edistää Parikkalan raja-aseman muuttamista kansainväliseksi rajanylityspaikaksi, minkä jälkeen raja-aseman läpi tulisi myös matkustajaliikennettä. Tällä hetkellä ylityspaikkaa käyttävät lähinnä Venäjältä Suomeen tulevat rekat.

Hallitusohjelman linjauksia

Hallitus linjaa valtioneuvoston selonteolla liikennepolitiikan keskipitkän aikavälin hankkeet ja varaa siinä mainituille hankkeille rahoituksen. Tärkeitä ovat suuria liikennemääriä palvelevat, talouskasvua tukevat, kustannushyötysuhteeltaan parhaat, liikenneturvallisuutta edistävät, päästöjä vähentävät ja maakunnallista merkitystä omaavat hankkeet.

Vaalikauden alussa vireillä olevat liikennehankkeet saatetaan loppuun. Tämä koskee muun muassa Oulu–Seinäjoki-rataa, Kehärataa sekä E18-tietä. Pisara-radasta tehdään suunnittelupäätös. Hallitus ottaa suunnittelussaan huomioon eurooppalaisten liikenneverkkojen kehitystarpeet sekä varmistaa Suomen hyvät liikenneyhteydet Venäjän suuntaan.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki