Lentokenttäyhtiön velka kasvaa

Lappeenranta International Airport on jättänyt rojalteja maksamatta jo yli 120 000 euron arvosta. Osakas Hyttisen Ysituote Oy on talousvaikeuksissa.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan lentokentällä operoivan Lappeenranta International Airport - eli LIA-yhtiön velka kaupungille on kasvanut jo yli 120 000 euron. Vielä huhti—toukokuun vaihteessa velka oli 60 000 euroa.

LIA tuli kentälle syksyllä ostettuaan Fly Lappeenranta -yhtiön liiketoiminnan. Kauppasopimuksen perusteella sen pitäisi maksaa rojalteja kaksi euroa matkustajalta joka kuukausi.

Viime kuukausina yhtiö ei ole kuitenkaan maksanut rojalteja euroakaan, kertoo kaupunginlakimies ja Kaupunkiyhtiöiden vt. toimitusjohtaja Eero Immonen.

LIA ei myöskään ole maksanut kokonaan 150 000 euron kauppahintaa. Aikaa kauppahinnan suorittamiseen on marraskuuhun asti.

Kaupunginhallitus käsitteli LIA:n tilannetta maanantaina. Kaupunkiyhtiöt aikoo periä rojaltisaataviaan oikeusteitse eli hakea saatavan vahvistamista käräjäoikeudelta. Aikataulu on vielä auki.

— Ennen haasteen jättämistä meidän on tarkistettava heidän kantansa eli miksi he eivät maksa. Heiltä ehkä tulee esitys, miten asiassa mennään eteenpäin, sanoo Immonen.

— Linjaus on ihan selvä, että muuta vaihtoehtoa ei ole kuin hakea saatavan vahvistaminen. Mutta eihän se paljon auta, jos rahaa ei ole.

LIA:n ja kaupungin välillä ei virallisesti ole käyty neuvotteluja maksuepäselvyyksistä. Niitä on tarkoitus käydä tällä viikolla.

Kaupunki ei ole harkinnut kauppasopimuksen irtisanomista. Mikäli se tulisi ajankohtaiseksi, asia täytyisi viedä kaupungin elinkeinoasioita nykyisin linjaavan konsernijaoston pohdittavaksi.

LIA on rikkonut sopimusehtoja jättäessään rojaltit maksamatta. Toisaalta LIA:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Paananen on syyttänyt kaupunkia sopimusrikkeistä täsmentämättä syytöstään.

Paananen ei myöskään ole kommentoinut sitä, ovatko rojaltimaksut jääneet maksamatta LIA:n kehnon taloustilanteen takia vai muista syistä. Etelä-Saimaa ei tavoittanut Paanasta kommenttia varten.

LIA:n bisneksen pitäisi nyt sujua hyvin, koska lentokenttä on jo kahtena kuukautena peräkkäin rikkonut kaikki matkustajaennätykset. LIA:n tulot tulevat pääosin lähtö- ja tuloselvityksistä sekä kentän pysäköintimaksuista.

LIA:n luottoluokitus on heikentynyt. Pienen riskin sijasta se on nyt kohtalaisen riskin yritys. Syynä ovat yhtiön vastuuhenkilön eli LIA:n osakkaan, yrittäjä Saku Hyttisen, talousvaikeudet.

Hyttisen catering-yhtiö Ysituotteelta on jäänyt maksamatta reilut 13 000 euroa veroja, jotka verottaja laittoi perintään toukokuun alussa.

Lappeenranta International Airport

Tappiollisesta Fly Lappeenranta -yhtiöstä tuli Kaupunkiyhtiöiden tytäryhtiö 2009.

Liiketoiminnan osti kolmen liikemiehen (Juha-Pekka Paananen, Saku Hyttinen, Kai Paananen) Lappeenranta International Airport -yhtiö syksyllä 2010.

Kauppahinta 150 000 euroa.

LIA:n piti maksaa rojalteja 2 euroa/lentomatkustaja Kaupunkiyhtiöille.

Rojalteilla piti kuitata Flylle jääneet yli miljoonan euron velat noin 10 vuodessa.

LIA on jättänyt maksamatta jo yli 60 000 matkustajan rojaltit eli yli 120 000 euroa.

Fly Lappeenranta sulautetaan emoyhtiöönsä Kaupunkiyhtiöihin, jos yksityiset vähemmistöosakkaat saadaan lunastettua ulos.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara