Ryanairin ja Air Balticin kynnys-raha on melkein miljoona euroa

Kaupunkiyhtiöiden ja lentoyhtiöiden markkinointiyhteistyö maksaa tänä vuonna ilmeisesti yli 900 000 euroa. Valtuuston hyväksymä 350?000 euroa ylittyy.

Anne Kotiharju

LAPPEENRANTA. Ryanair ja Air Baltic on ostettu Lappeenrannan kentän käyttäjiksi tänä vuonna ilmeisesti runsaan 900 000 euron sopimuksilla. Ryanair vienee valtaosan potista, jonka on neuvotellut Kaupunkiyhtiöiden entinen toimitusjohtaja Tom Hultin. Viime vuonna vastaava kustannus lyhyemmältä jaksolta oli Etelä-Saimaan saamien tietojen mukaan 542 000 euroa.

Kaupunkiyhtiöt on ylittänyt valtuutensa hyväksymällä sopimukset, joista koituu kaupunkikonsernin maksettavaksi enemmän, mitä valtuusto on päättänyt.

Kaupunginvaltuusto oli luvannut lentokentän kehittämiseen ja lentoliikenteen turvaamiseen enintään 350 000 euroa vuodessa.

Lentoliikennettä koskevia sopimuksia selvittäneen työryhmän puheenjohtajan, kaupunginlakimiehen Eero Immosen mukaan Kaupunkiyhtiöillä on tänä vuonna lisäksi valtuus myöntää omista rahoistaan 150?000 euroa, jos suunnitellut muut tukisummat eivät toteudu.

Viime vuonna valtuuston hyväksymä summa 350 000 euroa ylittyi noin 155 000 eurolla. Tämän vuoden ylitystä ei tiedetä, koska muiden rahoittajien osallistuminen on vielä epäselvää. Ylitys lienee viime vuotta suurempi.

Immonen luonnehtii valtuuston antaman ylärajan ylitystä epätarkoituksenmukaiseksi toiminnaksi.

-Yhtiöoikeudellisesti asia on kunnossa. Kyseessä ei ole taloudellinen väärinkäytös, koska Kaupunkiyhtiöiden hallitus on hyväksynyt kaikki nämä sopimukset ja toimitusjohtajan toimet.

Kaupunkiyhtiöiden hallitus on Immosen mukaan ”tietyllä tavalla” ylittänyt toimivaltansa, kun valtuuston päätöstä ei ole noudatettu.

-Toiminta on epätarkoituksenmukaista, kun omistaja eli valtuusto oli linjannut panostuksen määrän, muotoilee Immonen.

Kaupunkiyhtiöt eikä kaupunki paljasta lentoyhtiöiden kanssa tehtyjä salaisia sopimuksia. Kaupunginjohtajan asettama työryhmä on kuitenkin koonnut vasta valitulle kaupunginhallituksen konsernijaostolle tietoja lentoliikenteen kehittymisen turvaamiseksi tehdyistä sopimuksista ja rahoitusratkaisuista. Mitään kokonaissummaa ei paljasteta.

Jotkut lentoyhtiöiden kanssa solmituista sopimuksista ovat voimassa vuoden 2016 loppuun asti. Immonen toteaa, että jos lentoyhtiöt avaavat uusia reittejä, maksaa se ilmeisesti taas lisää. Näille uusille menoille pitää saada valtuuston hyväksyntä.

Kaupunginhallitus oli vaatinut lisäselvityksiä lentoliikenteen tukemisesta viime ja tänä vuonna. Päättäjille oli epäselvää, onko Kaupunkiyhtiöt pysynyt valtuuston antaman kattosumman alapuolella.

Konsernijaosto perehtyi maanantaina markkinointiyhteistyöhön ja kaupunkiyhtiöiden järjestelyihin liittyviin selvityksiin. Kaupunginjohtaja Seppo Miettinen tekee esityksen selvitysten perusteella seuraavaan kokoukseen.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Ryanair lentää Lappeenrannasta kahdesti viikossa Milanoon, Brysseliin ja Düsseldorfiin.

Markkinointiyhteistyö,

suunnitelma vuonna 2010

Summa yhteensä 542 660 euroa.

Kaupunkikonserni 350 000 euroa.

Lappeenranta International Airportilta saatavat rojaltit 50 000 euroa (saatu 12 000).

Etelä-Karjalan liitto 100 660 (saatu 25 800).

Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöiden lisäpanostus 42 000 euroa (maksettu 155 000 euroa).

Lähde: Selvitys Fly Lappeenranta Oy:n asemasta ja lentoliikennettä koskevista sopimuksista Markkinointiyhteistyö, suunnitelma, vuonna 2011 Summa yhteensä

901 700 euroa

Kaupunkikonserni 350 000 euroa.

Suomalaiset yrityskumppanit 250 000 euroa (ehkä toteutuu, mukaan odotetaan matkailualan tai matkailusta hyötyviä yrityksiä).

Venäläiset kumppanit 125 000 euroa (ei toteutune).

Lappeenranta International Airportin rojaltit 150 000 euroa (mm. sopimusriidan takia epävarma).

Etelä-Karjalan liitto 26?700 euroa (ei tilitetty vielä).

Lähde: Selvitys Fly Lappeenranta Oy:n asemasta ja lentoliikennettä koskevista sopimuksista, Eero Immonen, Markus Lankinen

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju