Yrittäjät jäivät nettimottiin Suomenniemen Karkauksessa

Sonera ei korjaa enää ukkosen rikkomia linjoja. Langaton yhteys ei toimi ja ongelmia selvitetään hitaasti.

SUOMENNIEMI. Teleyhtiö Soneran toiminta raivostuttaa yrittäjiä Suomenniemen Karkauksessa. Markku Heikkilä ja Seppo Puhakka joutuivat puolitoista viikkoa sitten nettimottiin, kun Sonera jätti ukkosen rikkomat laitteet korjaamatta, eikä langattomia yhteyksiä ole saatu toimimaan.

– Ukkonen särki jotain Soneralta sunnuntaina, ja vika luvattiin korjata kahden työpäivän aikana. Torstaina soitettiin, että korjaaminen ei ole yhtiölle kannattavaa, ja minun pitäisi hakea kaupasta nettitikku. Asentaja tulisi myöhemmin asentamaan antennin, Heikkilä kertoo.

Soneran edustaja oli kovin innostunut kertomaan langattoman liittymän hinnasta, mutta toimivuudesta hän ei osannut sanoa mitään. Haja-asutusalueella yhteyden toimintavarmuus olisi kuitenkin se kaikkein asia.

Sekä Heikkilä että Puhakat kokeilivat nettitikkua, mutta langaton yhteys ei toiminut. Huonoksi moitittu kiinteä yhteys sen sijaan toimi kylällä mallikkaasti ennen ukonilmaa.

Nettiyhteyden puuttuminen aiheuttaa merkittävää haittaa yritystoiminnalle. Heikkilä joutui antamaan pankkitunnuksensa eteenpäin saadakseen laskunsa maksetuksi, ja lypsykarjaa pitävät Puhakat joutuivat koodaamaan kantakirjatietoja nettiin tilan ulkopuolella.

– Jos soitat vaikka jostain varaosasta, kuvat ja tiedot luvataan lähettää sähköpostilla, autokorjaamoyrittäjänä toimiva Heikkilä harmittelee.

Heikkilän ja Puhakan mielestä iso teleyhtiö ei piittaa lainkaan yrittäjälle koituvasta vaivasta tai työajan menetyksestä. Kun nettiyhteyden ongelmat luvattiin tutkia heti, seuraavassa lauseessa sen todettiin tarkoittavan yhtä viikkoa.

– Maksamme kiinteästä yhteydestä 60 euroa kuukaudessa, mutta toimivaa yhteyttä ei saa rahallakaan. Sonera käyttää asemaansa häikäilemättä hyväkseen, Puhakka paheksuu.

Suomenniemellä selvitetään parhaillaan valokuituverkon tarpeellisuutta. Puhakan mielestä kuitukaapeli on nyky-Suomessa jo välttämättömyys, mutta Heikkilä ei usko hankkeen toteutuvan.

– Jos ei ole varaa korjata olemassa olevia verorahoilla rakennettuja kaapeleita, ei pystytä rakentamaan uuttakaan, Heikkilä epäilee.

Soneran tiedotusjohtaja Tatu Tuomisen mukaan vanhan pylväsverkon käyttöikä on keskimäärin noin 40 vuotta, eikä pylväitä enää uusita. Karkauksessa ukonilma nopeutti lankaverkosta luopumista, mutta asiakasta ei jätetä ilman yhteyttä. Lisäantenneilla ja vahvistimilla pääsy nettiin varmistetaan miltei paikasta kuin paikasta.

– Tarjolla olevista mahdollisuuksista ei välttämättä osata aina kertoa oikeilla sanoilla asiakkaille.

Anne Kokkonen

Markku Heikkilän korjaamohallin pihalta ei ole toistaiseksi saanut langatonta yhteyttä nettiin. Pimennossa eläminen haittaa sekä yritystoimintaa että kunnallisten luottamustoimien hoitamista.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen