Antiikkikauppa siirtyi verkkoon

Iso osa antiikkilöydöistä tehdään nykyään netissä. Verkkokaupasta on vähitellen tullut antiikkiliikkeille elinehto.

Iiro-Matti Nieminen

Antiikin keräilijän ei tarvitse penkoa pölyisiä kellareita ja ravata huutokaupoissa. Monen antiikkiliikkeen valikoimaa voi nykyään selata internetissä.

Verkkokaupan ansiosta asiakkaat voivat tutustua liikkeiden tarjontaan kotisohvaltaan ja tulla sitten varta vasten noutamaan tietyn esineen.

– Kerran eräs venäläismies oli piirtänyt ruutupaperille haluamansa kunniamerkin, imatralaisen Antiikin Vuoksen Veijo Bruun kertoo.

Etelä-Karjalan antiikkikauppiaiden mukaan verkkokaupan tärkein tehtävä on toimia liikkeiden virtuaalisena näyteikkunana.

– Verkkokaupan mainosarvo on aivan mielettömän hyvä, lappeenrantalaisen Antik & Design Gallery Tarvaisen Janne Tarvainen sanoo.

Verkkokauppa myös laajentaa maakunnan antiikkiliikkeiden markkina-aluetta muualle Suomeen ja ulkomaille.

Etelä-Karjalasta myydään design- ja keräilytavaraa ympäri maailmaa aina Japaniin asti. Tarvainen on itsekin ihmetellyt, miten japanilaiset löytävät suomalaisputiikkien sivuille.

– Ilmeisesti googlettamalla tekijöiden nimiä, ja sitten sana lähtee kiertämään.

Tarvaisen liikkeen myynnistä noin kolmannes menee ulkomaille. Etenkin kalliimmat esineet matkaavat usein Suomen rajojen ulkopuolelle.

Antiikin Vuoksella ja lappeenrantalaisella Sataman Antiikilla on ollut omat verkkokaupat jo viiden vuoden ajan.

Liikkeet pyrkivät saamaan tuotteet mahdollisimman kattavasti verkkoon. Esimerkiksi Antiikin Vuoksen sivuilla on myynnissä noin 5 000 eri esinettä.

Tarvaisen liikkeen verkkokauppa on vasta rakenteilla, mutta ennen pitkää kaikki liikkeen tuotteet on tarkoitus saada esille nettiin.

Verkkokaupan ylläpito vaatii paljon ylimääräistä työtä. Tuotteet pitää kuvata ja lisätä sivuille, ja myynnistä poistuneet tuotteet pitää poistaa netistä.

Antiikkiliikkeiden asiakkaiden mieltymykset vaihtuvat taajaan, ja kauppiaiden täytyy yrittää pysyä mukana muutoksissa. Nyt asiakkaat kysyvät paljon 50- ja 60-lukujen tavaroita ja design-lasia. Viimeaikaisia hittejä ovat olleet myös kunniamerkit ja lp-levyt.

Venäläisasiakkaille yksi on selvästi ylitse muiden.

– Tsaarinaika, se on heille se juttu. Hopeat, taulut… oikeastaan ihan sama mitä, Sataman Antiikin Pekka Laakkonen kertoo.

Kirjoittaja:
Iiro-Matti Nieminen