Iltapäivät ahdistavat Parjalassa

Vanhempien mielestä perheet asetetaan eriarvoisiin asemiin, kun osa lapsista pakotetaan käymään koulua Joutsenon syrjäisessä Parjalassa.

Tuija Sorjanen

LAPPEENRANTA. Yksinäiset iltapäivät uhkaavat useaa Parjalan koulun pientä oppilasta. Eka- ja tokaluokkalaisille ei järjestetä iltapäiväkerhoa tänä vuonna. Lisäksi Parjalan kyläkouluun on monen oppilaan kotoa paljon pidemmät matkat kuin Joutsenon muihin kouluihin, ja kyytiä koulusta kotiin on vaikea saada.

Iltapäivätoimintaa ei järjestetä, koska ryhmässä on liian vähän lapsia. Koulussa on yhteensä 11 eka- ja tokaluokkalaista. Kaupunki on linjannut, että iltapäivätoimintaa järjestetään, jos lapsia on vähintään 12. Parjalassa neljä lasta tarvitsisi iltapäivätoimintaa.

Jouni ja Virve Hannonen hakivat pojalleen Elmeri Hannoselle paikkaa Martikanpellon kouluun, koska se oli pojalle tuttu esikoulupaikkana, ja koska vanhempi sisarus on naapurikoulussa. Martikanpellosta koulumatkakin olisi ollut paljon lyhyempi. Tiellä Parjalaan ei ole jalkakäytäviä eikä katuvaloja.

— Pienellä koululaisella pitää olla oikeus turvalliseen koulumatkaan, Jouni Hannonen sanoo.

Iltapäiväkerhottomuus on ongelma myös koulumatkan kannalta, koska ilman kerhoa monella lapsella on edessä ensin pitkä kotimatka ja vielä pitkä iltapäivä yksin kotona. Vanhempien on vaikea hakea lapsia koulusta kesken työpäivän. Koulukyytiin on oikeus niillä lapsilla, joiden koulumatka on yli viisi kilometriä.

Vanhempien mielestä kaupunki asettaa perheet eriarvoisiin asemiin osoittamalla osan lapsista kouluihin, joihin on pitkä matka, ja joissa iltapäiväkerhoa ei järjestetä.

Lappeenrannan kaupungin kasvatus- ja opetustoimenjohtajan Tuija Willbergin mukaan kaupunginkin toive on, että kaikki lapset voisivat osallistua iltapäivätoimintaan. Kerhottomuus on kuitenkin yleinen pienten koulujen ongelma.

Parjalassakin järjestettiin iltapäiväkerho viime vuonna. Iltapäiväkerhotoiminnasta vastaava varhaiskasvatusneuvoja Paula Kuikka-Kiljunen kertoo, että syynä oli vahinko. Kaupunki oli laatinut lehti-ilmoituksen, jossa pyydettiin ilmoittautumaan kerhoihin. Parjalan koulun kohdalla unohdettiin ottaa selvää, onko koulussa ylipäätään tarpeeksi mahdollisia osanottajia. Kun ilmoitus oli kerran jätetty, ei kerhoa kehdattu jättää järjestämättä.

Parjalan koulun ensimmäisen ja toisen luokan opettaja Teija Schalin-Kupiaisen mukaan lapset muuttuvat iltapäivisin levottomiksi, koska he eivät tiedä, miten selviävät kotimatkasta ja pitkästä iltapäivästä yksin kotona.

— Kyllä opettajan sydäntä särkee, kun pieni poika tai tyttö lähtee pyöräilemään tietämättä tarkalleen, mihin on menossa.

Koulupiirit

Lapset osoitetaan tiettyyn kouluun osoitteen perusteella.

Tietyt osoitteet kuuluvat tiettyyn koulupiiriin.

Vanhemmat voivat hakea lapselleen paikkaa toiseenkin kouluun.

Se, pääseekö lapsi haluttuun kouluun, riippuu siitä, onko siellä tilaa.

Lappeenrannan kaupunki käynnistää tämän vuoden aikana Joutsenon ja Lauritsalan alueiden palveluverkkoselvityksen.

Palveluverkkoselvityksessä koulupiirit saatetaan järjestellä uudelleen.

JUTTUUN LIITTYY OIKAISU OIKAISU 26.8.2011 PARJALAN koulun iltapäivätoimintaan hakeneita lapsia on kymmenkunta eikä neljä, kuten Etelä-Saimaa kertoi torstaina. Myös Jyrki Hannosen etunimi oli kirjoitettu jutussa väärin.

Kirjoittaja:
Tuija Sorjanen