Museo pisti asiakkaat ideoimaan

Helena Jaatinen on yksi museon 23-henkisestä asiakasraadista. Tänä syksynä hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa satujen lukeminen ja näyttelystä jutteleminen.

Riina Nokso-Koivisto

Museo ei tyydy odottelemaan satunnaisia asiakaspalautteita Lappeenrannassa. Asiakkaat on otettu mukaan suunnittelemaan museon ohjelmaa.

Asiakasraadin ideariihet ovat tuottaneet toteuttamiskelpoisia ehdotuksia. Kun lokakuun ensimmäisenä perjantaina museoon on ilmainen sisäänpääsy, osa raadin jäsenistä on paikalla tarjoamassa vertaiskokemuk-

sia.

— Kun ihminen tulee museoon, hän haluaisi kohdata jonkun henkilön, jolta kysellä tai jonka kanssa keskustella. Meillä ei kuitenkaan ole resursseja siihen, että joku olisi koko ajan opastamassa, Etelä-Karjalan taidemuseon amanuenssi Mona Taipale kertoo.

Raatilaisten joukosta löytyi vapaaehtoisia, jotka ovat näyttelyissä läsnä epävirallisina oppaina, joiden kanssa näyttelykävijä voi halutessaan vaihtaa ajatuksia.

Ensimmäistä kertaa raatilaiset ovat myös konkreettisesti mukana suunnittelemassa yhtä museon tulevista näyttelyistä. Museoammattilaiselta tilanne edellyttää joustavuutta ja uusia toimintatapoja. Hän ei voi ajaa vain omaa näkökulmaansa, vaan on huomioitava asiakkaiden mielipiteet ja ehdotuk-

set.

Kun asiakasraati perustettiin kolme vuotta sitten, toiminta oli uutta koko maassa.

— Ajatuksena oli saada meille suoraa asiakaspalautetta. Aluksi raatilaisten rooli olikin lähinnä palautteen antaminen, mutta nyt he ovat jo mukana toiminnan suunnittelussa, Taipale kertoo.

Raatia on jatkuvasti kehitetty niin, että se edustaisi mahdollisimman kattavasti museon asiakkaita. 23-henkiseen raatiin kuuluu edustajia muun muassa kouluista, päiväkodeista, vanhus- ja vammaisneuvostosta ja nuorisovaltuustosta.

— Jokaisella raatilaisella on omaa asiantuntijuuttaan. Kun se tuodaan yhteen museoasiantuntijuuden kanssa, saattaa syntyä jotain uutta.

— Nykyisin raadista puuttuu oikeastaan enää henkilö, jolla olisi museota kohtaan kielteinen ja kriittinen asenne. Sellainen vihainen nuori mies olisi hyvä, Taipale nauraa.

Helena Jaatinen pyydettiin asiakasraatiin mukaan, koska hän oli aiemmin antanut rakentavaa palautetta museon näyttelyistä. Jaatinen käy usein näyttelyissä ja on kiinnostunut etenkin kuvataiteista.

— Olen itse harrastanut kuvataiteita pienestä pitäen. Nykyisin olen innostunut erityisesti grafiikasta, jota harrastan kansalaisopistossa, Jaatinen kertoo.

Kiinnostusta alaan lisää se, että hänen tyttärensä on Imatralta valmistunut ammattitaiteilija.

Asiakasraadin myötä museon toiminta tuntuu Jaatisen mielestä entistä kiinnostavammalta ja läheisemmältä. Saa tuntea, että omalla mielipiteellä on merkitystä.

— Lisäksi on ollut mukava seurata nuorten museoammattilaisten innostusta alaansa kohtaan.

Jaatinen on yksi museomummoista, jonka kanssa voi jutustella seuraavana ilmaisena museoperjantaina. Lisäksi hän osallistuu myöhemmin syksyllä Etelä-Karjalan museon Kiven henki -työpajaan. Eläkkeellä olevan lastenhoitajan tehtävänä on todennäköisesti lukea lapsille satuja.

— Meillä asiakasraatilaisilla on aika lailla vapaat kädet. Voi tehdä sitä, mikä on itselle läheistä ja mielenkiintoista.

Asiakasraatilaisia voi tavata Etelä-Karjalan museossa ja

taidemuseossa ilmaisena

museoperjantaina 7.10.

KUVATEKSTI

Janne Lehtonen

Helena Jaatinen on ollut museon asiakasraadissa alusta asti. Ahkera näyttelyissä kävijä harrastaa itsekin kuvataiteita. Lisäksi eläkkeellä olevalla lastenhoitajalla on käsitystä siitä, mikä lapsiyleisöä kiinnostaa.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto