Hevoshullun valjaissa on kolmen nuoren teatterintekijän troikka

Lappeenrannan kaupunginteatterin Hevoshullu ei ole pienten lasten näytelmä. Komedian raju kieli ja nopea tempo tuovat esiin myös elämän raadollisia puolia.

Matti Saarela

Lappeenranta. Käsikirjoittaja Laura Gustafssonin mukaan Hevoshullu käsittelee sukupolvien ja sukupuolien välisiä ristiriitoja ja yrittäjyyteen liittyvää komiikkaa.

-Komediassa käsitellään elämän suuria kysymyksiä. Onko ihmisellä, joka ei tuota perheelleen edes iloa, vaan sotkee paikkoja, tai eläimellä, jolla ei voi edes ratsastaa, mitään arvoa, näytelmän ohjaaja Sakari Hokkanen säestää.

Kysymys kuuluu, pitäisikö tällainen ihminen tai eläin vain ”loppusijoittaa” jonnekin? Gustafssonin mukaan tämä kysymys ei kosketa vain yhteiskunnasta syrjäytyneitä, vaan oman olemassaolon oikeutusta joutuvat pohtimaan myös työelämästä eläkkeelle siirtyvät ihmiset.

-Mikä meidän arvomme on sen jälkeen, kun olemme jääneet eläkkeelle?

Näytelmän noin 60-vuotiaat Peter ja Piiku lähtevät ratkomaan tätä ikävammaisten ongelmaa perustamalla eläkkeelle jäätyään yrityksen. Sukupolvien välisiä ja perheen sisäisiä ristiriitoja kuvataan uusperheen tematiikan kautta. Peterillä ja Piikulla on yhteinen tytär Silja ja Peterillä myös toinen tytär, vaikeista mielenterveysongelmista kärsivä Johanna edellisestä parisuhteesta.

Hevoshullussa näyttelevät Reijo Kanerva, Marja-Liisa Ketola, Ilona Pukkila, Liisa Pöntinen ja Seppo Kaisanlahti. Pöntisellä ja Kaisanlahdella on näytelmässä useita rooleja ja myös Ketolalla on kaksoisrooli.

-Näytelmä on kirjoitettu Lappeenrannan kaupunginteatteria varten ja juuri näille näyttelijöille, Hokkanen korostaa.

Hokkasen mukaan tarinan kaikki ihmiset ovat kiinni jossakin oman elämänsä oravanpyörässä, joka meistä katsojista ulkopuolisina tarkkailijoina näyttää koomiselta.

-Luulen, että tässä on paljon asioita, joihin katsoja voi samaistua sekä tämän perheen sisäisen dynamiikan että myös laajemmalla, yhteiskunnallisella tasolla.

Gustafsson käyttää näytelmän käsikirjoituksessa voimakasta kieltä. Hokkanen kuvaa tätä ihmisten pakkoajatuksista kertovaa kokonaisuutta sukupolviteatteriksi. Näytelmän ylöspanossa on paljon vaikutteita sarjakuvien ja rockvideoiden estetiikasta.

Hevoshullu on Hokkasen mukaan tekijöidensä, plus-miinus kolmekymppisten nuorten aikuisten näköinen.

Tähän myös Teatterikorkeakoulu Hokkasen mukaan tähtää uuden taiteilijasukupolven kasvattajana. Tekijöidensä näköinen teatteri ylittää myös sukupolvien välisen kuilun.

Hokkanen korostaa teatterin yhteisöllisyyttä.

-Minä uskon siihen, että teatteri on yhteistyötä, Hokkanen sanoo.

Hevoshullun työstänyt kolmikko Gustafsson, Hokkanen ja lavastaja Outi Herrainsilta viihtyvät yhdessä ja Hokkanen kiittelee myös Lappeenrannan kaupunginteatteria.

-Täällä on hirveän hyvä työyhteisö, hän sanoo.

Hevoshullun kantaesitys Lappeenrannan kaupunginteatterin Veeran kammarissa perjantaina 21.10. kello 19.

KUVATEKSTI

Heli Blåfield

Isä ja tyttäret. Laura Gustafssonin Hevoshulussa noin kuusikymppisellä Peterillä (Reijo Kanerva) on kaksi tytärtä Silja (Ilona Pukkila) ja Johanna (Liisa Pöntinen).

Troikka

Laura Gustafsson ja Sakari Hokkanen opiskelevat Teatterikorkeakoulussa samalla vuosikurssilla dramaturgiaa ja ohjaamista.

Troikan kolmas jäsen

Outi Herrainsilta opiskelee Taideteollisessa korkeakoulussa lavastusta. Kaikki kolme aikovat valmistua taiteen maistereiksi ensi keväänä.

Hevoshullu on heidän

neljäs yhteinen työnsä. Kolmikko on aikaisemmin tehnyt yhdessä Teatterikorkeakoulussa muun muassa näytelmän Huorasatu.

Gustafssonin samanniminen romaani ilmestyi syyskuussa.

Kirjoittaja:
Matti Saarela