Laivanvarustaja Lappeenranta, erikoisuus kaupunkien joukossa

Muut satamakaupungit eivät omista laivoja, vaan yksityiset yrittäjät hoitavat varustamobisneksen.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan kaupunki on harvinaisuus satamakaupunkien joukossa omistaessaan koko joukon risteilyaluksia. Muissa kaupungeissa alukset ovat yksityisomistuksessa.

Lappeenranta omistaa Lappeenrannan Laivat -yhtiönsä kautta kolme yrittäjille vuokrattavaa laivaa: 350- ja 200-paikkaiset risteilyalukset Camillan ja Carelian ja yli 200-paikkaisen ravintolalaiva Suvi-Saimaan.

Esimerkiksi Kotkassa, Turussa, Helsingissä, Vaasassa, Jyväskylässä ja Mikkelissä on vain yksityisten aluksia. Savonlinna omistaa vanhan museohöyrylaivan, joka on osin yrittäjällä risteilykäytössä.

— Lappeenranta on kummajainen kaupunkien joukossa. Kaupungin pitäisi lopettaa liiketoimintaan sekaantuminen ja sen pilaaminen, sanoo helsinkiläinen pitkän linjan risteily-yrittäjä.

Hän haluaa pysytellä nimettömänä, koska on saanut kuulla aiemmin kunniansa avattuaan asiasta suunsa.

— Sanoisin, että Lappeenrannan kuvio on harvinainen, arvioi markkinointiassistentti Jukka Kumpusalo Mikkelin elinkeinoyhtiöstä Misetistä.

Turun kaupunki ei sotkeudu bisnekseen.

— Meillä on selkeä strategia: vain jos yksityistä palveluntarjoajaa ei löydy ja jos kyseessä on matkailua hyödyttävä hanke, harjoittaa kaupunki itse liiketoimintaa, sanoo Turku Touringin eli Turun alueen matkailuorganisaation hallintopäällikkö Liisa Lemmetyinen.

Laivat-yhtiön toimitusjohtajan Juha Willbergin mukaan kaupunki omistaa laivat, koska kaupunginvaltuusto on velvoittanut Laivat -yhtiön säilyttämään laivaliikenteen Lappeenrannassa. Willberg haluaa muistuttaa, että 30 vuoden aikana laivoilla on kuljetettu 1,5 miljoonaa matkustajaa.

Laivat-yhtiön liikevaihto koostuu yrittäjien maksamista laivavuokrista. Vuosikaudet liki samana pysynyt liikevaihto oli viime vuonna 176 000 euroa.

Tästä noin puolet tulee Matkaverkolta Viipuriin liikennöivästä Carelia-laivasta ja toinen puoli Karelia Linesilta Camilla-risteilijästä ja Suvi-Saimaa-ravintolalaivasta.

Vuosihuollot ja -korjaukset kuuluvat yrittäjien maksettavaksi, isommat remontit hoitaa kaupunki. Esimerkiksi viime vuonna valmistui Suvi-Saimaan 100 000 euron remontti, ja Careliaa joudutaan remontoimaan noin 200 000 eurolla.

Matkaverkko maksaa kiinteän vuosivuokran. Karelia Linesilla on osin kiinteä ja osin prosenttiperusteinen, liikevaihtoon sidottu vuokrasopimus, joten huonona matkailukesänä vuokraa peritään vähemmän.

Lappeenrannan Laivat Oy

Perustettu 1982, kun m/s Orivesi, m/s Väinämöinen, s/s Suvi- Saimaa ja m/s Sampsa vuokrattiin Varustamo Valtoselle.

Valtosen konkurssin 1984 jälkeen haettiin kilpailutuksella uusi yrittäjä.

Valituksi tuli Karelia Lines -yhtiö. Yhtiö jatkaa vuokraajana edelleen omistajanvaihdoksesta huolimatta.

m/s Camilla tuli M/S Väinämöisen tilalle 1991.

Vesibussi Katrilli, jolla korvattiin m/s Sampsa, on myyty.

m/s Väinämöinen vaihdettiin m/s Careliaan 1987.

2002 Karelia Lines Oy luopui m/s Careliasta, ja vuokrasopimus kilpailutettiin.

Kilpailutuksen voitti Saimaan Matkaverkko.

Liikevaihto 2010 176 000 euroa, tulos plussalla 2 000 euroa.

Lappeenrannan Laivat Oy:n hallitus

Eläkeläinen, kapteeni evp., valtuutettu Tapio Arola (kesk.), puheenjohtaja.

Automyyjä, valtuutettu Tommi Vasama (kok.)

Paperityöläinen, valtuutettu Veli-Pekka Pakarinen (sd.).

Talousjohtaja Irmeli Hakkarainen (kd.).

Sivutoiminen toimitusjohtaja kaupunginsihteeri Juha Willberg.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara