Categories
Artikkelit

Saimaan lossipaikoilla alkaa siltojen jatkosuunnittelu

Ensimmäisenä tiesuunnitelman saa Hätinvirta. Lossikalustoa uusitaan myös. Kietävälään tulevat uusi lautta ja virolaistaustainen liikennöijä.

Matti Veijalainen

JATKOSUUNNITTELU Saimaan lossiyhteyksien korvaamisesta silloilla alkaa. Ensimmäisenä tiesuunnitteluvaiheeseen on ehtinyt Hätinvirta Puumalassa.

-Konsultti on valittu. Suunnitelma valmistuu ensi toukokuussa, suunnitteluasiantuntija Pekka Hämäläinen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta kertoo.

Hätinvirran uuden yhteyden rakentaminen käsittää vuonna 2006 valmistuneen yleissuunnitelman mukaan runsaat 400 metriä pitkän sillan sekä sillan kannelle ja päihin noin kilometri uutta paikallistietä. Rakentaminen maksaa miljoonia euroja. Hanke on kuitenkin laskettu kannattavaksi, kun lossikuluista päästään, Hämäläinen kertoo.

-Hyötysuhde on pitkän aikavälin tarkastelussa 1,9. Se tarkoittaa, että Hätinvirran sillan rakentaminen on kaksi kertaa kannattavampi ratkaisu kuin rakentamatta jättäminen.

Korvamerkittyä rakennusrahaa lossien korvaamiseen silloilla valtion lompakossa ei enää ole. Hämäläinen kuitenkin uskoo, että yhteyksien parantamispaineet avaavat rahahanat lähivuosina uudelleen.

-Sitä varten haluamme saada tiesuunnitelmia valmiiksi.

Rahajonon keulaan kirivät lossipaikat, joille on laadittu tielain mukainen tiesuunnitelma ja haettu vesilain mukainen sillanrakennuslupa.

VIELÄ tänä syksynä Pohjois-Savon ELY-keskus aloittaa tiesuunnittelun myös Sulkavan Vekaransalmen lossin korvaamiseksi sillalla. Konsulttien tarjouskilpailu on menossa. Tiesuunnittelun pohjaksi tulee yleissuunnitelma, johon piirrettiin puoli kilometriä siltaa ja puolitoista kilometriä uutta maantietä.

Kaksi vuotta sitten valmistui yleissuunnitelma Kyläniemen lossin korvaamisesta sillalla. Tiesuunnitteluvaiheeseen hankkeessa ei ole vielä edetty, siltainsinööri Pekka Siitonen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta kertoo.

KOKONAAN lossit eivät Saimaalta katoa koskaan, yleisten teiden lossiyhteyksistä vastaava tieinsinööri Tapani Jaakkola Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta sanoo. Siksi lauttakalustoa uudistetaan täyttämään liikenteen tarpeita pitkälle tulevaisuuteen.

Kietävälän vanha lossi korvataan 150 tonnin autolautalla vuonna 2013. Liikenneviraston omistukseen tuleva seitsemän miljoonan euron alus on tilattu uusikaupunkilaiselta telakalta.

-Uudella lautalla pari 60 tonnin puurekkaa voi viedä salmen yli kevyesti. Henkilöautoja lautalle mahtuu nykyisen kymmenen asemesta 24 kerrallaan, Jaakkola kertoo.

KIETÄVÄLÄN lautta kansainvälistää Saimaan lossibisneksen. Uuden lautan aloittaessa liikennöinnin sen operaattoriksi tulee Tallinnassa päämajaa pitävän virolaistaustaisen Euro Work Groupin Suomen-tytäryhtiö, Jaakkola kertoo.

Tällä hetkellä eteläisen Saimaan lossien ykköskuski on Destian lauttaliiketoimijaksi emostaan eriytetty Finferries. Jänkäsalon ja Mietinsaaren losseja operoivat tiekunnat.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Lamposaaressa kuten useimmilla muillakin Saimaan lossipaikoilla liikennöi Finferries-aputoiminimellään Suomen Lauttaliikenne Oy. Seuraava tarjouskilpailu lossien operoinnista käydään parin vuoden päästä.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen