Imatran rajalle tulee lisää kaistoja ja tarkastuspisteitä

Myös raja-asemarakennus ja rekkaparkki laajentuvat EU-rahoilla.

Matti Veijalainen

IMATRA. Imatran rajanylityspaikan puitteet kohentuvat lähivuosina monella tapaa. Imatran raja-aseman läpäisykykyä valmistaudutaan kasvavan liikenteen paineissa lisäämään EU:n Enpi-ohjelmasta saatavalla 11 miljoonan euron hankerahoituksella.

Imatran rajalle rakennetaan uudet kaistat lähtevälle sekä saapuvalle liikenteelle. Samalla rakennetaan kaksi kaistatarkastusrakennusta, yksi kummankin suunnan liikenteelle. Liikenne nopeutuu, kun matkustajien asiakirjoja voidaan ryhtyä tarkastamaan myös suoraan kaistoilla.

Imatralla laajennetaan myös raja-asemarakennusta sekä rekkaparkkia. Rekkaparkkia suunnitellaan vähintään sata rekkaa vetäväksi.

-Tavoite on saada rajalle pääsyä odottavien rekkojen jonot kokonaan pois Imatran yleisiltä teiltä, koordinaattori Jukka Torniainen Liikennevirastosta kertoo.

KAAKKOIS-SUOMEN suurimmat Enpi-rahat ovat tulossa Imatralle. Päätoimija ja -rahanhakija rajanylityspaikan kehittämishankkeessa on Liikennevirasto. Rahoituksen nyt periaatteessa varmistuttua lopulliset vielä tarkentuvat suunnitelmat lähetetään Enpi-komitealle Torniaisen mukaan kahden kuukauden sisällä.

-Uskon lopullisten rahapäätösten tulevan joskus huhtikuulla. Silloin voidaan aloittaa talonrakentajien urakkakilpailut. Tienrakentajille olemme valmistautumista varten jo lähettäneet ennakkoilmoitukset siitä, mitä on tulossa laskentaan, Torniainen kertoo.

ENPI-RAHAA menee myös Svetogorskin rajaväylien parantamiseen. Keskiviikkona Svetogorskista bensa- ja muiltakin ostoksilta tullut imatralainen Eino Lampinen toivoo naapureiden parantavan myös raja-asemansa vetävyyttä.

-Imatralta Svetogorskiin olen yleensä päässyt sujuvasti, mutta Svetogorskissa olen joutunut jonottamaan takaisin Imatran puolelle pääsyä pahimmillaan viisi tuntia. Erityisesti siellä puolella toivon palvelun parantuvan, Lampinen sanoo.

IMATRAN raja-aseman täydennysrakentaminen tulee rajavartiolaitokselle suureen tarpeeseen, Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja everstiluutnantti Erkki Matilainen sanoo.

-Mielellämme varaamme tämän jälkeen option vielä uusiin lisäkaistoihin.

Matilainen toivoo, että myös tarpeet lisähenkilöstöstä saadaan täyttymään. Uusien rajavartijoiden peruskurssitustahti saattaa harventua.

Imatran raja-asema saa tarkastustöihin osansa rajamiehistä, joita valmistuu tammikuussa päättyvältä ja sitä seuraavalta kurssilta vajaat sata. Sen jälkeen jatko on Matilaisen mukaan epävarmempaa, ja siksi tarkastuksiin hankitaan Enpi-tuella lisää myös automatiikkaa.

LISÄTILAT ovat välttämättömät myös tullille, Imatran tullin päällikkö Tuija Viiankorpi toteaa.

-Rajaliikenteen 40 prosentin vuosikasvuvauhdilla meidän toimitilamme ovat Imatralla jo loppuneet kesken.

Täydennysvarustelua Enpi-projektissa saadaan myös Nuijamaan raja-asemalle, joskin Imatraa pienemmällä rahoituksella. Nuijamaalla keskitytään kaistajärjestelyihin.

KUVATEKSTI

Tuuli Truhponen

Imatralainen Eino Lampinen toivoo Enpi-hankkeilla saatavan lisää sujuvuutta varsinkin Svetogorskin puolen rajaliikenteeseen. Naapurin puolella Lampinen piipahti viimeksi keskiviikkona.

Imatran rajanylityspaikka saa uudet kaistat lähtevälle ja saapuvalle liikenteelle Enpi-rahalla.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen