Lappeenrannan lentokonehalli pursuaa sekatavaraa

Koneiden huoltotoiminta ei alkanut. Hallin kaupungilta vuokrannut LIA vuokraa hallia edelleen tavaravarastoksi. Sopimuksen mukaista lentokenttään liittyvää käyttöä haetaan edelleen.

Anne Kotiharju

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan lentokentällä sijaitseva lentokonehalli pursuaa kaikenlaista kauppatavaraa kalsareista henkareihin. Vuosi sitten tiedotetusta lentokoneiden huoltotoiminnasta ei ole merkkiäkään, eikä oikeastaan mistään lentotoimintaan viittaavasta.

Halli on käytännöllisesti katsoen kokonaan Laplandia-markettia pyörittävän Atma Traden tavaravarastona. 1 800 neliön hallista on kuitenkin yksi noin 70 neliön nurkka perinteisesti ollut vuokrattuna Airprolle lentokentän maapalvelukaluston säilytykseen.

Atma-Traden toimitusjohtaja Mohamad Darwich kertoo, että he jatkavat vuokralaisina vuodenvaihteeseen asti. Sen jälkeen Atma Tradelle valmistuu omaa varastotilaa.

HALLIN ON vuokrannut itselleen Lappeenranta International Airport, LIA. Se vuokraa Lappeenrannan kaupungin omistamaa hallia edelleen. Hallia hallinnoi Lappeenrannan Yritystila, jonka kanssa LIA on solminut vuoden vuokrasopimuksen viime kesänä edellisen jatkeeksi. Sopimuksen mukaan hallin käytön pitäisi liittyä lentotoimintaan.

— Fiksuinta tietenkin olisi, että halli olisi jossain lentoliikenteeseen liittyvässä käytössä, sanoo Yritystilan toimitusjohtaja Timo Hämäläinen.

LIA:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Paananen toteaa, että LIA:n intressinä on saada halliin lentoliikennettä tukevaa toimintaa.

— Meillä on vuodenvaihteeseen tähtäävä suunnitelma. Nyt tilanne on se, että siellä ei pysty huoltamaan venäläisiä koneita niin kauan kuin sinne ei saa tarvittavaa tekniikkaa. Ja toisaalta, ei sitä ole siihen tarkoitukseen markkinoitukaan.

Paananen uskoo, että marraskuun lopulla on olemassa kokonaissuunnitelma siitä, mitä hallissa tapahtuu.

— Asiat ovat vaiheessa. Jotkut asiat ovat menneet eteenpäin, jotkut junnaavat paikallaan.

Runsas vuosi sitten ALMT-yhtiö tiedotti aloittavansa lentokonehallissa venäläisten liikelentokoneiden huollon. Yhtiö teki vuokrasopimuksen LIA:n kanssa. Toimitusjohtajan Markku Roschierin mukaan ALMT:llä on edelleen vuokrattuna osa hallista. Huoltotoimintaa ei ole tähän mennessä ollut.

Roschier on luottavainen toiminnan saamisesta halliin.

— Eiköhän meillä ole siellä ensi keväänä alan toimintaa. Meitä kiinnostaisi tuottaa lentopalveluita Saimaalle, yleisölennätyksiä ja koulutusta.

— Olemme nyt entistä vakuuttuneempia, että meidän on oltava Lappeenrannassa. Lappeenranta on paras tukikohta tuottaa palveluja Venäjälle, siellä kun riskit ovat liian isot.

Roschier huomauttaa, että itse asiassa halli ei sellaisenaan edes sovi ”linjahuoltoon”.

— Halli on pitkä ja kapea, kun sen pitäisi olla leveä. Ilmailuviranomainen vaatii huoltohallilta yhtä sun toista, välineistöä, valaistusta, pinnoitetta. Näitä toiveita ei ole kuitenkaan ole saatu eteenpäin.

Lentokonehallin vuokraehdot

Pääkäyttötarkoituksen mukaan hallia käytetään lentokentän matkustajaliikenteen edistämiseen. Pääkäyttötarkoituksen mukainen vuokra on 2 200 euroa kuukaudessa ilman arvonlisäveroa.

Hallia voi käyttää myös lentokonehallina huolto- tai muihin vastaaviin tarkoituksiin Yritystilan antaman erillisen kirjallisen luvan perusteella. Tällöin perusvuokran lisäksi maksetaan vuokraa 10 prosenttia muun käytön tuomasta liikevaihdosta.

Lähde: Lappeenrannan

kaupunki

Rakennettiin yöpymishalliksi

Halli valmistui vuonna 2004.

Hallin rahoittivat EU, Lappenranta, Joutseno ja Imatra. Hallin omistaa Lappeenranta.

Pinta-ala 1 756 neliötä ja tilavuus 19 400 kuutiometriä.

Yritystilan rakennuttama halli maksoi noin 730 000 euroa.

Halli rakennettiin Lappeenrannan ja Helsingin väliä lentävälle Golden Airille koneitten yöpymiseen. Vuonna 2004 vuokra oli 2 000 euroa kuussa.

Halli sijaitsee parin sadan metrin päässä lentoaseman terminaalista.

Nykyinen vuokralainen Lappeenranta International Airport kaavaili halliin yksityistä terminaalia.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen