Blue1 yllätti Lappeenrannan kaupungin reittitiedotteellaan

Kaupungilla ei vielä ole sopimuksia uuden lentoyhtiön reitin rahoituksesta. Blue1:lle Lappeenranta on Pietarin läntinen lentokenttä.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Lentoyhtiö Blue1 yllätti Lappeenrannan kaupungin keskiviikkoisella ilmoituksellaan keväällä alkavista Lappeenranta—Kööpenhamina-reittilennoista.

Yhtiö kertoi aloittavansa neljä kertaa viikossa lennettävän reitin ensi maaliskuussa.

— Blue1 yllätti meidät tiedotteellaan. Olemme käyneet keskusteluja heidän kanssaan, mutta kaupunki ei ole tehnyt asiaa koskevia päätöksiä eikä sitoumuksia, sanoo elinkeinoasioista vastaava apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski.

Blue1 edellyttää Lappeenrannasta jo lentävien Ryanairin ja Air Balticin tavoin taloudellista satsausta kaupungilta uuden reitin avaamiseksi. Sen enempää Korkiakoski kuin Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christideskään eivät halua paljastaa, mikä on Blue1:n edellyttämä kynnysraha.

Valtuusto on linjannut, että kaupungin ensi vuoden budjetista on käytettävissä 500 000 euroa lentoliikenteen tukemiseen. Kolmeksi vuodeksi tehtyjen lentoliikennesopimusten kokonaisbudjetti on kuitenkin tämän vuoden tavoin myös ensi vuodelle reilut 820 000 euroa.

Puuttuvat eurot otetaan joko elinkeinoelämältä tai Kaupunkiyhtiöiltä. Korkiakosken mukaan parhaillaan on käynnissä neuvotteluja yritysten osallistumisesta lentoliikenteen rahoittamiseen.

— Siihen on löydyttävä ulkopuolista rahoitusta, hän toteaa.

Korkiakoski arvioi, että tammikuussa elinkeinoasioita puiva kaupungin konsernijaosto saa tietoa siitä, miten Blue1-sopimus rahoitetaan.

Christidesin mukaan Lappeenranta—Kööpenhamina-reitti liittyy Blue1:n uuteen strategiaan, jonka mukaan yhtiö vetäytyy Keski-Euroopasta ja siirtää painopistettä Pohjoismaihin. Yhtiön tehtävänä on tarjota syöttöliikennettä emoyhtiölleen SAS:lle, jonka jatkolennoilla pääsee myös Euroopan ulkopuolelle.

Ilman Venäjän läheisyyttä Lappeenranta tuskin olisi kiinnostanut Blue1:ia. Ryanairin ja Air Balticin matkustajista merkittävä osa on venäläisiä.

— Lappeenranta tunnetaan St. Petersburg West -lentokenttänä, Christides toteaa.

Hän muistuttaa, että uusien lentoreittien ja venäläisasiakkaiden ansiosta Lappeenrannan kentän vuosittainen matkustajamäärä on parissa vuodessa noussut 14 000:sta noin 120 000:een.

Pietarilaisille Lappeenranta on Christidesin mukaan hyvä vaihtoehto, koska sekä Moskovan että Pietarin kautta matkaan lähteminen ovat hankalia vaihtoehtoja.

— Lappeenrannalla on valtava potentiaali. Mutta täytyy tunnustaa, että vielä pari vuotta sitten Lappeenranta ei olisi tullut mieleenkään, Christides naurahtaa.

Christides arvioi, että matkustajia lienee luvassa myös Euroopasta Lappeenrantaan. Muun muassa Holiday Club Saimaan ansiosta Etelä-Karjala on saanut lisää matkailullista painoarvoa.

Lentoyhtiö Blue1

Suomen toiseksi suurin SAS-konserniin kuuluva lentoyhtiö.

Työntekijöitä reilut 400.

Matkustajamäärä 2010 1,6 miljoonaa.

Omistaa 15 suihkukonetta.

Päivittäisiä lentoja 68, kohteita 29.

Liikevaihto 2010 187 miljoonaa euroa.

Lentää Kööpenhaminaan Helsingistä ja Tampereelta sekä

Tukholmaan Helsingistä, Tampereelta, Turusta ja Vaasasta.

Jatkolentoja SAS:n vuoroilla Eurooppaan, USA:han ja

Kaukoitään.

Suunnittelee uusia reittejä Kööpenhaminaan Lappeen-

rannasta, Kittilästä, Kuopiosta, Oulusta, Turusta ja Vaasasta sekä

Tukholmaan Kokkolasta, Oulusta ja Porista.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara