Ministeri vei kaavasta suuret kauppakeskukset

Viidestä ehdotetusta megaluokan kauppapaikasta jäljelle jäi vain kaksi. Etelä-Karjalan maakuntakaava hyväksyttiin keskiviikkona.

Timo Laitakari

Ympäristöministeriö ei hyväksy kaupan suuryksiköitä Lappeenrannan Selkäharjuun, Lavolaan tai Myllymäkeen. Myös Parikkalaan piirretty Koirniemen kauppapaikka ruksattiin ministeriön punakynällä pois maakuntakaavasta.

Uusista, suurista tulevaisuuden kauppapaikoista ministeriö jätti kaavaan jäljelle vain kaksi kohdetta, Lappeenrannan Mustolan ja Imatran Korvenkannan. Kumpikin sijaitsee Kuutostien varrella hyvällä iskuetäisyydellä Venäjältä tuleviin ostosmatkalaisiin.

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru (sd.) hyväksyi kaavan keskiviikkona. Maakuntaliiton valmistelema kaavaehdotus meni ministeriöön arvioitavaksi puolitoista vuotta sitten.

Maakunnan päättäjien reaktio kaavapäätökseen ei ollut varauksettoman innostunut. Lappeenrannan ja Imatran kaupunginjohtajat kiittelivät sitä, että kaupan suuryksiköt tulivat mahdollisiksi edes Mustolaan ja Korvenkantaan.

Maakuntajohtaja Timo Puttonen esitti ministeriön suuntaan kovaa kritiikkiä. Maakuntaliitto oli perustellut kauppapaikkojen tarvetta erityisesti Venäjän läheisyydellä ja ostosmatkailun kasvulla.

– Kaikki kiteytyy siihen, ettei ymmärretä, mitä tapahtuu täällä kaakkoisrajalla nyt ja mitä tapahtuu, kun Venäjä on WTO:n jäsen ja mitä tapahtuu, kun viisumivapaus astuu voimaan, Puttonen sanoo.

Myös keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen (kesk.) tulkitsi ministerin kävelleen maakunnan yli.

– Vieläkään ei ymmärretä niitä erityistarpeita, mitä kasvava rajaliikenne ja matkailijamäärät aiheuttavat.

Maakuntakaavalla ohjataan maakunnan alueiden käyttöä. Hyväksytyn kaavan on tarkoitus toimia seuraava 15-25 vuotta.

Ministeriö perusteli ratkaisujaan monessa kohdassa sillä, ettei asioita ole riittävästi selvitetty. Puttonen ihmettelee, mitkä selvitykset olisivat riittäneet.

– Missään ei ole sanottu, mitkä ovat riittäviä selvityksiä. Tämä tulkinnan valta, joka heillä on, se lähentelee mielivaltaa.

Maakuntakaavan valmistelussa suurimman huomion ovat saaneet juuri kauppapaikat. Niiden ohella kaava ottaa kantaa moneen muuhunkin asiaan.

Etelä-Karjalan maakuntakaavassa muutettiin muun muassa Joutsenon ja Imatran kylpyläalueiden sekä Lappeenrannan Huhtiniemen merkintöjä sellaisiksi, että ne mahdollistavat paremmin alueiden kehittämisen matkailuun.

Myös kaksoisraiteen toteutuminen Luumäen ja Imatran välillä on nyt mahdollista.

Kaavaluonnoksessa putosivat pois kaikki tuulivoimatuotantoon varatut alueet.

Lappeenrannan tulevaisuuden asuntoalueista kartasta napsaistiin pois niin sanottu saaristokaupunki Pien-Saimaalla sekä Haukilahden ja Ilottulan alueet.

FAKTA

Miksi maakuntakaava on tärkeä?

– Etelä-Karjalaan ei tulevaisuudessa rakenneta mitään suurta, jos maakuntakaava ei sitä hyväksy.

– Kun maakuntaan suunnitellaan suuria kauppakeskuksia, liikenneväyliä, tuulivoimapuistoja tai matkailuhankkeita, niiden sijoittuminen määrätään paljolti maakuntakaavassa.

– Keskustojen ulkopuolelle ei rakenneta yhtään isoa kauppakeskusta, jos sellaiselle ei ole piirretty paikkaa kaavaan.

– Maakuntakaava on keino, jolla valtiovalta ohjaa alueita hoitamaan maankäyttöään valtakunnallisten tavoitteiden mukaan.

Kirjoittaja:
Timo Laitakari