Saimaa Linesin korvausvaateet pienenivät

Yhtiöltä vaaditaan nyt kahta miljoonaa euroa lähes neljän miljoonan euron sijasta.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Kesällä 2010 konkurssiin mennyttä huolintayhtiö Saimaa Linesia kohtaan esitetyt miljoonavaateet ovat pienentyneet noin puoleen alkuperäisestä.

Nyt kantaja vaatii hallituksen viideltä jäseneltä yhteisvastuullisesti noin kahden miljoonan euron korvauksia alkuperäisen 3,9 miljoonan euron sijasta.

Toimitusjohtaja Ilkka Tryggin osalta korvausvaatimukset ovat muuttuneet alkuperäisestä tykkänään. Hän jää pääosin hallituksen yhteisvastuullisten korvausvaatimusten ulkopuolelle, koska tuli toimitusjohtajaksi vasta 2007.

Tryggin vastuu rajoittuu vuonna 2007 annettuun 68 000 euron lainaan Saimaa Linesin emoyhtiölle Muutos-logistiikalle. Pääosa laittomaksi epäillystä lainoituksesta tapahtui vuonna 2006.

On mahdollista, että myös hallituksen jäsenten Eero Pilkaman ja Kyösti Vesterisen korvausvastuu jää kyseiseen 68 000 euron lainaan. Heidän asianajajansa Harri Jussilan mukaan yhtiön omistaja ja puheenjohtaja Reijo Niiranen hoiti lainat yksin, ja Pilkama ja Vesterinen saivat tiedon niistä vasta jälkikäteen.

Saimaan Huolinta -nimellä viimeiset kuukautensa toimineen Saimaa Linesin vahingonkorvausoikeudenkäynti alkoi Lappeenrannassa Etelä-Karjalan käräjäoikeudessa perjantaina valmistelevalla istunnolla. Hallituksen jäsenistä paikalla oli vain Reijo Niiranen.

Velkojia eli yhtiön konkurssipesää edusti asianajaja Arto Hyvönen. Hän perusteli pienentyneitä korvausvaatimuksia sillä, että saatujen selvitysten perusteella parin miljoonan euron Futurawings-tytäryhtiön lainoitukset olivatkin laillisia ja siksi korvausvaatimusten ulkopuolella.

Oikeus käsittelee jatkossa vain Saimaa Linesin ja Muutoslogistiikan välisiä hämärinä pidettyjä omistusjärjestelyjä, joilla varoja katsotaan siirretyn velkojien ulottumattomiin.

Saimaa Linesin osakkeet myytiin vuonna 2006 Muutos-

logistiikalle, josta tuli emoyhtiö. Samaan aikaan Saimaa Lines lainoitti varatonta ja ylivelkaista Muutoslogistiikkaa 1,9 miljoonalla eurolla vuosina 2006 ja 2008. Velkojien mukaan kyseiset lainat olivat laittomia.

Muutoslogistiikkakin asetettiin vuonna 2010 konkurssiin, joka raukesi varojen puutteeseen.

Vastaajat ovat kiistäneet kaikki vahingonkorvausvaatimukset.

Saimaa Lines  -käräjöinti jatkuu maaliskuussa pääkäsittelyllä. Sitä ennen on löydettävä selvyys siihen, onko Tryggiä, Niirasta ja tämän poikaa Petri Niirasta sekä Jaakko Kilpeläistä edustava asianajaja Veikko Almgren jäävi.

Hyvösen mukaan Almgren on jäävi, koska tämä oli Saimaa Linesin tytäryhtiön selvitysmiehenä sekä laati Saimaa Linesin yrityssaneeraushakemuksen 2009.

Saimaa Lines Oy

Perustettu vuonna 1968 suomalais-neuvostoliittolaiseksi yhteisyritykseksi.

Keskittyi kuljetus-, varastointi- ja huolintapalveluihin Venäjän ja IVY-maiden liikenteessä.

Suomalaisomistukseen 1980-luvulla.

Reijo Niiranen perheineen osti yhtiön vuonna 2006.

Viime vuosina toimi mm. Lappeenrannassa, Kouvolassa, Kotkassa, Moskovassa ja Singaporessa.

Konkurssiin heinäkuussa 2010. Työntekijöitä konkurssihetkellä 51.

Saimaa Linesin

hallitus

Hallituksen puheenjohtaja ja yhtiön omistaja, helsinkiläinen Reijo Niiranen.

Niirasen poika Petri Niiranen, entinen aktiivikoripalloilija, nykyinen koripallovalmentaja.

Lappeenrantalainen yhtiön viimeinen toimitusjohtaja Ilkka Trygg.

Entinen Merenkulkulaitoksen ylijohtaja Kyösti Vesterinen.

Eero Pilkama, MTV3:n eläkkeellä oleva toimitusjohtaja.

Lappeenrantalainen Jaakko Kilpeläinen, entinen Saimaa Linesin toimitusjohtaja ja Arktos Group -liimapuuyhtiön liikemies.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara