Yleinen edunvalvonta loppuu Savitaipaleella

Palvelu keskittyy Lappeenrantaan ja Imatralle. Tarvittaessa luvataan tehdä kotikäyntejä.

Anne Kokkonen

SAVITAIPALE. Valtion vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma näyttää voimansa Savitaipaleella. Vuodenvaihteessa voimaan astuneen asetusmuutoksen vuoksi yleisen edunvalvonnan Savitaipaleen toimipiste pitää lopettaa ja palvelut siirtää Lappeenrantaan.

-Uusi asetus edellyttää, että jos paikkakunta mainitaan, siellä on annettava sekä oikeusapua että edunvalvontaa. Etelä-Karjalasta on mainittu vain Imatra ja Lappeenranta, joten Savitaipalen toimipiste päätettiin tämän vuoksi lakkauttaa, Lappeenrannan oikeusaputoimiston johtava julkinen oikeusavustaja Marjatta Hätönen selvittää.

Savitaipaleen toimipisteen kaksi työntekijää, yleinen edunvalvoja ja edunvalvontasihteeri, siirtyvät töihin Lappeenrantaan huhtikuun alusta lukien. Asiakkaille luvataan kotikäyntejä, jos matkustaminen osoittautuu liian hankalaksi.

SAVITAIPALEEN kunnantalossa sijaitseva toimipiste palvelee kaikkia läntisen Saimaan kuntia. Etelä-Karjalassa yksikkö on lajinsa viimeinen: Parikkalan ja Ruokolahden toimipisteet lakkautettiin jo viime huhtikuussa.

-Pienet toimipaikat ovat hyvin haavoittuvia ja keskittämisestä katsotaan olevan etua. Vaikka oma edunvalvoja olisi lomalla tai sairaana, saman palvelun saa muilta työntekijöiltä, Hätönen korostaa.

Hätösen korviin ei ole kantautunut asiakkaitten valituksia maakunnan pohjoispäästä. Savitaipaleelta kritiikkiä on tullut enemmän.

-Savitaipaleen toimipisteellä on ollut jonkun verran vähemmän asiakkaita kuin muilla ja nyt tilanne tasoittuu. Yritämme hoitaa asiakaspalvelun niin, ettei kenellekään aiheudu muutoksesta haittaa, Hätönen vakuuttaa.

YLEISEN edunvalvojan palveluja tarvitsevat ne ihmiset, jotka ovat syystä tai toisesta kyvyttömiä hoitamaan itse raha-asioitaan. Syynä tähän voi olla ikä, sairaus, vamma tai vaikkapa pahasti sotkussa olevat raha-asiat.

Savitaipaleen toimipiste hoitaa noin 140 asiakkaan asioita. Heistä aniharva poikkeaa itse edunvalvojan pakeilla.

-Toimistolla käyntejä on vain vähän, pääosin asiat hoituvat puhelimen, sähköpostin ja tavallisen postin avulla. Tavoitteena on kuitenkin tavata asiakas ainakin toiminnan alkaessa, Savitaipaleella työskentelevä yleinen edunvalvoja Veikko Kylliäinen toteaa.

Kylliäinen työskenteli aiemmin Luumäellä ja vielä silloin toimistokäyntejä oli enemmän. Nyt asiakkaat ovat jo tottuneet siihen, että palvelut ovat kaukana ja niitä pitää hakea netin tai puhelimen kautta.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen