Kuutostie rikkoo kyläyhteisön

Valtatien nelikaistaistaminen vaatii Kärenkylän kohdalla korvaavan paikallistieverkoston rakentamista. Kyläläisten mielestä Kuutostien tekeminen radan varteen olisi järkevämpää ja halvempaa.

Kärenkyläläiset haluavat levennetyn Kuutostien radan varteen. Jos tie tulee nykyisen tien paikalle, tilalle joudutaan rakentamaan korvaavat maantiet ja yksityistiet, jotka rikkovat kylät. Pahimmillaan suuri määrä liikennettä siirtyy kiinteistöjen väliin kiertelemään.

— Kun rakennat enemmän, se maksaa enemmän. Vanha tie pitää purkaa pois ja tilalle rakentaa uusi valtatie ja paikallistiet, Jängyn kylätoimikunnan sihteeri Esa Tötterman sanoo.

Tämä tulee Töttermanin mukaan kalliimmaksi kuin kokonaan uuden tien rakentaminen.

Kuutostien parannus Kärenkylän kohdalla on osa Taavetti—Lappeenranta-parannusohjelmaa. Koko parannettava tieosuus on noin 30 kilometriä. Uusittu kuutostie ohittaa Jurvalan ja nousee takaisin nykyiseen tielinjaukseen Sarvilahden kohdalla.

Kärenkylän kohdan vajaan kolmen kilometrin parantaminen maksaa noin 8,6 miljoonaa euroa. Summasta Kuutostien rakentaminen vie 3,8 miljoonaa ja korvaavien maanteiden ja yksityisteiden rakentaminen 4,5 miljoonaa euroa.

Rakennusmestari Hannu Moilanen Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksesta (ELY-keskus) sanoo, että vanhan tien paikalle rakennettava Kuutostie maksaa noin 2,5 miljoonaa euroa kilometriltä. Kokonaan uudelle paikalle rakennettaessa kustannukset ovat noin kaksinkertaiset.

— Yksityistietasoisen tien rakentaminen Salpausselän harjulle maksaa reippaasti alle 500 000 euroa kilometriltä.

Rinnakkaisyhteyksiä joudutaan Moilasen mukaan rakentamaan noin viiden kilometrin verran.

Lähtökohta koko Kuutostien parannussuunnitelmissa on Moilasen mukaan ollut, että nykyistä valtatieverkkoa hyödynnetään mahdollisimman paljon. Luumäellä Jurvalan kohdalle rakennetaan kuitenkin ohitustie radan varteen.

— Siinä ei ollut mitään mahdollisuutta leventää tietä nykyisen tien pohjalta, koska alle olisi jäänyt niin paljon asutusta, Moilanen sanoo.

Jurvalassa Kuutostien siirtämistä radan varteen vauhditettiin juhannukseen osuneella traktorimarssilla. Kärenkylässä on tyydytty perinteisiin keinoihin. Kyläläiset ovat 1990-luvun lopusta lähtien tehneet suunnitelmiin muistutuksia ja kertoneet mielipiteitään. Tulos on se, että tielinja pitää.

— Tässä vaiheessa on periaatteessa enää turhaa avata keskustelua tielinjauksesta. Keskustelu olisi pitänyt käydä jo aikanaan yleissuunnitelman ja ympäristövaikutusten arvioinnin yhteydessä, Hannu Moilanen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta sanoo.

Hänen mukaansa radanvarren vaihtoehtoa tietyllä tasolla tutkittiin. Ajatus kuitenkin tyrmättiin kustannussyistä varhaisessa vaiheessa.

Tässä vaiheessa on periaatteessa enää turhaa avata keskustelua tielinjauksesta. Keskustelu olisi pitänyt käydä jo aikanaan yleissuunnitelman ja ympäristövaikutusten arvioinnin yhteydessä.

Hannu Moilanen

Töttermanin teesit

Miksi kannattaisi rakentaa radan varten?

Tien saa rakentaa kaikessa rauhassa ilman että liikenne häiritsee rakentamista tai rakentaminen liikennettä.

Kun tie valmistuu, nykyinen tie jää asukkaiden käyttöön ja korvaavia teitä ei tarvitse rakentaa.

Palo- ja pelastuslaitoksen kalusto ehtii paikalle entistä hitaammin, jos liittymät paikallisteille harvenevat.

Nykylinjauksella paikallisten asukkaiden työmatkat Lappeenrantaan pitenevät, mikä on ympäristönkin kannalta huono asia.

Korvaavat paikallistiet uhkaavat muun muassa liito-oravakeskittymää alueella.

http://www.ely-keskus.fi/kaakkois-suomi/tiehankkeet

Kirjoittaja:
Helena Rissanen