Teatteri teki 120 000 euron tappiot

Lappeenrannan kaupunginteatterin lipputulot jäivät kauas suunnitellusta. Tulevasta ohjelmistosta löytyy suurelle yleisölle tutumpia ja perinteisempiä valintoja.

Lappeenrannan kaupunginteatterin lipunmyynti jäi kevätkauden aikana ainakin 120 000 euroa miinukselle. Talouspäällikkö Raija Tokkolan mukaan teatterin pitäisi kevään ja syksyn aikana tavoittaa yhteensä 30 000 katsojaa, joista yli puolet kevätkaudella. Kevään aikana teatterin esityksiä kävi katsomassa reilut 7 000 katsojaa.

— Keväällä olisi pitänyt myydä vähintään 15 000 lippua eli 8 000 lippua jäi myymättä. Kun lipun keskihinnaksi lasketaan 15 euroa, tulopuolelta jää uupumaan 120 000 euroa, Tokkola selittää.

Kevätkauden budjetti oli Tokkolan mukaan laadittu sillä odotuksella, että esitykset täyttyvät 70-prosenttisesti. Täyttöaste jäi noin 25 prosenttiin eli kolme neljästä lipusta jäi myymättä.

— Onhan tämä tosi surullista. Meillehän nämä katsojaluvut eivät tulleet yllätyksenä. Jo koko kevään ajan varaustilanne ja lipunmyynti ovat tehneet meidät sanattomiksi.

Tokkolan mukaan teatterilla ei keinoja, millä taloustilannetta korjattaisiin.

— Emme voi muuta kuin uskoa kesäteatterin ja Myrskyluodon Maijan menestymiseen. Ne eivät kuitenkaan pysty paikkaamaan tulovajetta. Niiden täytyy onnistua, että pysytään edes tässä tilanteessa, eikä tilanne pahene entisestään.

Jos syksyllä ensi-iltansa saavaa Myrskyluodon Maijaa esitettäisiin täysille saleille, katsojia voitaisiin tavoittaa reilut 11 000.

— Mutta 30 000 katsojaa emme voi enää saada. Syksyn esityskausi on kevättä lyhyempi, joten illat ja viikonloput eivät yksinkertaisesti siihen riitä.

— Totuus on, että kevään olisi pitänyt tuoda oma osuutensa.

Lappeenrannan kaupunginteatteri vieraili kevään aikana Dogvillen kanssa Espoossa ja Hähin kanssa Kotkassa. Vierailuista ei Tokkolan mukaan synny voittoa eikä tappiota.

— Vierailuista meille maksetaan suurin piirtein se summa, joka riittää kattamaan kulut. On hyvin kallista viedä kokonainen esitys muualle. Vierailuja on kuitenkin hyvä tehdä teatterin julkisuuskuvan takia.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto