Tuhti tutkimus suurkaupan tueksi

Etelä-Karjalan liitto valmistelee kaupan alan vaihekaavaa, kun ympäristöministeriö hylkäsi maakuntakaavasta kolme suurkaupan aluetta.

Etelä-Karjalaan halutaan uusia suuria kauppapaikkoja keinolla millä hyvänsä.

Ympäristöministeriölle halutaan riittävillä selvityksillä ja tutkimuksilla perustella se, että Lappeenranta ja Parikkala tarvitsevat kauppa-alueita tilaa vieville kaupoille.

Etelä-Karjalan liitto on käynnistänyt kaupan alan vaihekaavan laatimisen. Maankäyttöpäällikkö Marjo Wallenius kertoo, että vaihekaavalla on tarkoitus paikata joulukuussa vahvistetun maakuntakaavan puutteita.

Maakuntakaava jätti ikävän maun Lappeenrantaan ja Parikkalaan.

Ympäristöministeriö hylkäsi Lappeenrannan Selkäharjun ja Lavolan vähittäiskaupan suuryksiköiden aluevaraukset sekä Parikkalan Koirniemen vähittäiskaupan suuryksikön aluevarauksen.

Ministeriö jätti myös vahvistamatta Lappeenrannan keskusta-alueen laajentamisen Kuutostien eteläpuolelle Myllymäkeen.

— Ympäristöministeriö perusteli hylkäyksiä osin sillä, ettei ollut tehty riittävästi selvityksiä. Nyt vaihekaavaa varten teetämme perinpohjaiset tutkimukset, Wallenius sanoo.

Vaihekaavan teossa käydään Walleniuksen mukaan läpi niin kaupallisten palvelujen, matkailun, elinkeinoelämän kuin liikenteen tarpeet.

Ensin teetetään kaupallinen selvitys, joka ulottuu vuoteen 2025 saakka. Tutkimus- ja analysointikeskus TAK tekee selvityksen venäläisestä ostovoimasta. Tämän jälkeen tehdään liikenteellinen selvitys.

Kyse ei Walleniuksen mukaan ole siitä, että maakuntaan ahnehditaan ehdoin tahdoin uusia kauppoja.

— Vaihekaavalla varaudutaan tulevaisuuteen. Meillä on osoittaa alueita tilaa vievälle kaupalle, jos rakentamiselle on tarvetta. Jos kysyntää ei ole, mitään ei menetetä.

Wallenius ja suunnittelupäällikkö Arto Hämäläinen neuvottelivat keskiviikkona ympäristöministeriössä vaihekaavan periaatteista. Ministeriö pitää hyvänä selvitysten tekemistä kaavan tueksi.

— Ympäristöministeriön kanssa halutaan yhteisymmärrys siitä, mikä on sopivin tapa varata alueita tilaa vievälle kaupalle, Wallenius sanoo.

Vaihekaava pitäisi hänen mukaansa saada valmiiksi ja vahvistettua ennen huhtikuuta 2015. Tuolloin päättyy kauppaa koskevan maankäyttö- ja rakennuslain muutoksen siirtymäaika.

Mustolassa on toistaiseksi Lappeenrannan ainoa alue vähittäiskaupan suuryksikölle. Nuijamaantien vartta on kaavailtu Ikealle. Jos se ei tule Lappeenrantaan, paikan uskotaan täyttyvän nopeasti muista kiinnostuneista.

Tulevan kasvun varalle

Ympäristöministeriö hyväksyi maakuntakaavaan vain Lappeenrannan Mustolan ja Imatran Korvenkannan suurkaupan alueet.

Siksi Etelä-Karjalan liitto käynnisti kaupan alan vaihekaavan teon. Näin yritetään saada riittävät aluevaraukset tilaa vievälle kaupalle.

Kauppa-alueita tarvitaan, jos palvelujen tarve sekä venäläisten turististien ja ostosmatkailijoiden määrä kasvavat edelleen.

Kaikki muu maakuntakaavasta jää edelleen voimaan, paitsi vaihekaavassa tarkasteltavat alueet.

Etelä-Karjalassa joudutaan tekemään vaihekaava myös tuulivoima-alueista. Sen valmistelu alkaa, kun kaupan alan vaihekaava saadaan nähtäville.

Vaihekaavan aikataulu

Kaupallinen selvitys valmistuu syksyyn mennessä, jonka jälkeen tehdään kaavaluonnos.

Syys—joulukuussa alustavaa luonnosta esitellään kunnille.

Kaavaluonnos valmistuu helmi-huhtikuussa 2013. Vaihekaavaehdotus valmistuu vuoden 2013 lopulla. Kaava on tarkoitus saada vahvistettavaksi ympäristöministeriöön vuosien 2013—14 vaihteessa.

Vaihemaakuntakaava on yleispiirteinen suunnitelma maakunnan alueiden käytöstä. Se ohjaa kuntien yleis- ja asemakaavojen laadintaa.

Vaihekaavan yhtenä tavoitteena on huomioida maakunnan erityisasema Venäjän rajanaapurina.

Koirniemestä ei luovuta

Ilpo Leskinen

Parikkala haluaa Koirniemestä tulevaisuuden kauppapaikan.

— Toivomme, että vaihekaavalla pystytään turvaamaan kauppakeskittymän syntyminen, Parikkalan kunnanjohtaja Hans Olander sanoo.

Kunta laatii tänä vuonna kehittämissuunnitelman alueelle. Ensi vuonna on määrä aloittaa kaavoittaminen sen mukaan, miten vaihekaavan laadinta etenee.

Tarkoitus on, että kauppa-alue rakennetaan, jos ja kun rajanylityspaikka avautuu henkilöliikenteelle.

Koirniemi sijaitsee Kuutostien ja Karjalan radan tuntumassa keskustan ja Särkisalmen puolivälissä.

— Koirniemi on todella keskeisellä paikalla ja äärimmäisen helppo rakentaa. Alue on Parikkalan edistyksen ja matkailun kannalta avainasemassa. Toiveet ovat korkealla, että kauppoja sinne saadaan, Olander sanoo.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen